لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۷

همسر مأمور مفقود شده اف.بی.آی: ایران می‌تواند به ما کمک کند


همسر رابرت لوینسون، مأمور سابق «اف بی‌آی» که بیش از چهار سال پیش در ایران مفقود شده، یک نوار ویدئویی منتشر کرده که به گفته آن‌ها حدود یک سال پیش به دست آن‌ها رسیده است.

در این ویدئو «رابرت لوینسون» با ظاهری در هم شکسته از شرایط دستگیری و بازداشت خود سخن می‌گوید و از دولت آمریکا می‌خواهد که به وی کمک کند. «کریستین» همسر آقای لوینسون در مصاحبه با رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، می‌گوید که از یک سال پیش و زمان ارسال این ویدئو برای این خانواده، ربایندگان یا زندانبان‌های وی با آن‌ها هیچ تماسی نگرفته‌اند.

  • چرا شما تصمیم گرفتید که اکنون و پس از یک سال که از دریافت این ویدئو از طریق ایمیل می‌گذرد، آن را به شکل علنی منتشر کنید؟
کریستین لوینسون همسر مأمور پیشین اف‌بی‌آی
کریستین لوینسون همسر مأمور پیشین اف‌بی‌آی

ما در موارد متعددی سعی کردیم با گروهی که رابرت را در اسارت خود دارد تماس گرفته و از آن‌ها بپرسیم که به چه شکلی و یا با چه شرایطی می‌توانیم زمینه آزادی وی را فراهم کنیم. ولی هیچگاه پاسخی دریافت نکردیم.

به همین خاطر به این نتیجه رسیدیم که شاید پخش این ویدئو همراه با پیامی که از سوی اعضای خانواده، شرایط را برای تماس آن‌ها با ما فراهم کند و در ‌‌نهایت بتوانیم زمینه آزادی رابرت را فراهم کنیم.

  • بنابراین شما نمی‌دانید که شروط یا خواسته‌های افرادی که همسر شما را در اسارت دارند برای آزاد کردن او چیست؟

ما در این مورد هیچ اطلاعی نداریم.

  • ظاهر و نحوه صحبت کردن همسر شما در این ویدئو چطور بود؟ آیا حالت و صدای او طبیعی بود؟

به نظر می‌رسد که حال او خوب است. البته خیلی لاغر شده و صورت او به شدت خسته به نظر می‌رسد. با این همه من خیلی خوشحال شدم که حداقل او هنوز زنده است. به محض اینکه اولین کلمات را به زبان آورد من مطمئن شدم که او رابرت است.

  • به نظر می‌رسد که شاید او دیگر در ایران نباشد. برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که ممکن است او را به پاکستان و یا افغانستان منتقل کرده باشند.

من واقعاً نمی‌دانم که او کجاست و این یکی از مشکلات ماست. ما نمی‌دانیم چه گروهی او را در اسارت خود دارد، ما نمی‌دانیم این گروه در کجاست. این بخش از جهان منطقه‌ای پر از بحران و بسیار پیچیده است و ما هیچ اطلاعاتی در این زمینه نداریم.

  • در ویدئوی خانوادگی که شما و پسرتان صحبت کرده‌اید هیچ اشاره‌ای به حکومت ایران نکرده و به جای آن شما مستقیماً با ربایندگان و افرادی که همسر شما را در اسارت دارند، صحبت می‌کنید. آیا فکر می‌کنید که هنوز هم حکومت ایران می‌تواند به شما کمک کند؟

سفر خانواده لوینسون به تهران در آذرماه ۸۶ برای پیگیری وضعیت وی
سفر خانواده لوینسون به تهران در آذرماه ۸۶ برای پیگیری وضعیت وی

من واقعاً معتقدم که حکومت ایران می‌تواند برای پیدا کردن وی به ما کمک کند. در ماه سپتامبر وقتی که محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، برای اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به آمریکا آمده بود به ما گفت که حاضر است برای پیدا کردن رابرت به ما کمک کند. به همین خاطر من امیدوارم که وی به قول خود عمل کرده و از دولت بخواهد که در این زمینه به ما کمک کند.

  • شما و خانواده از چهار سال پیش که همسرتان مفقود شده دوران خیلی سختی را گذرانده‌اید. آیا دریافت اولین ویدئو به شکلی شما را امیدوار‌تر کرده است؟

بله خیلی مؤثر بود. من هنوز هم معتقدم که رابرت زنده است و به زودی خواهد توانست به سلامت به خانه بازگردد.
XS
SM
MD
LG