لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۵

میدان تحریر قاهره صحنه جشن سالگرد قیام تاریخی مردم مصر


معترضان مصری در میدان تحریر در روز چهارشنبه پنجم بهمن
معترضان مصری در میدان تحریر در روز چهارشنبه پنجم بهمن
روز چهارشنبه هزاران نفر از مردم مصر درسالگرد آغاز قیامی که به سرنگونی رژیم حسنی مبارک منجر شد در میدان تحریر قاهره برای جشن و شادمانی اجتماع کردند. ولی آنها می‌گویند که از آن زمان تاکنون حرکت اعتراضی مردم به غیر از سرنگون کردن رژیم مبارک دستاورد چندانی نداشته است.

به گزارش شبکه خبری سی ان ان در مقاطعی فضای حاکم بر این گردهمایی غم‌انگیز و حتی تنش‌آلود بود و بسیاری از حاضران در مورد احتمال بروز درگیری خشونت‌آمیز بین مردم و نیروهای ارتش نگران بودند. بسیاری از حاضران شعارهایی علیه حاکمان نظامی سر داده و در پلاکاردهای خود مخالفت خود را با سیاست‌های شورای نظامی حاکم نشان می‌دادند.

اما برخی دیگر این مناسبت را جشن گرفته و معتقدند که از زمان برکناری رژیم حسنی مبارک مصر پیشرفت‌هایی داشته است. «یاسمین خلیل» یک معلم ساکن شهر قاهره می‌گوید: «سال گذشته در این ایام تمام مردم مصر به نوعی برده حکومت مبارک بودند و کسانی که جرئت می‌کردند از نظام استبدادی انتقاد کنند، بهای گزافی می‌پرداختند. بله درست است که انقلاب ما هنوز به همه دستاوردهای خود نرسیده ولی ما پیشرفت زیادی داشته‌ایم و هیچ کسی نمی‌تواند منکر این واقعیت شود.»

شبکه خبری سی ان ان یادآوری می‌کند که انقلاب مصر به فاصله کوتاهی پس از شروع اعتراضات مردم تونس و برکناری رژیم حاکم بر آن کشور در ماه ژانویه سال ۲۰۱۱ آغاز شد. از آن زمان جنبش‌های گسترده اعتراضی علیه رژیم‌های کهنه حاکم بر کشورهای عربی سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا از جمله لیبی، سوریه و یمن را در برگرفته است.

در مورد مصر با وجود شواهدی حاکی از پیشرفت به سوی یک نظام سیاسی غیراستبدادی طی یک سال گذشته، هنوز هم احساس عمومی این است که اکثر خواست‌های اصلی معترضان عملی نشده‌اند.

پارلمان آزاد مصر روز دوشنبه برای اولین بار پس از سرنگونی رژیم حسنی مبارک تشکیل جلسه داد. اما نظامیان این کشور که نفوذ و قدرت فراوانی دارند و پس از سقوط مبارک خلأ قدرت موجود در سیاست مصر را پر کرده‌اند، هنوز هم تصمیم‌گیری‌های مهم را در دست خود دارند.

طی ماه‌های اخیر فعالان جنبش دمکراتیک مصر که از روند کند اصلاحات خسته شده‌اند، با تشکیل اجتماعات اعتراضی و راهپیمایی در خیابان‌های قاهره با نیروهای امنیتی درگیر شده‌اند.

«نور نور» یک فعال سیاسی که به هنگام سقوط رژیم حسنی مبارک ۲۰ ساله بود، اخیراً در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: «واقعاً این طعنه تاریخ است که اکثریت مواردی که من احساس خطر کرده و یا توسط نیروهای امنیتی کتک خورده‌ام در ماه‌های پس از سقوط حسنی مبارک بوده است. همه این شواهد نشان می‌دهد که نظام سیاسی حاکم بر مصر در شرایط کنونی در حقیقت تداوم همان رژیم حسنی مبارک است.»

شبکه خبری سی ان ان یادآوری می‌کند که در انتخابات پارلمانی اخیر مصر احزاب اسلام‌گرای با سابقه مثل «اخوان المسلمین» به نسبت احزاب آزادی‌خواه و غیرمذهبی که نماینده بخشی از جنبش اعتراضی هستند، نتایج بهتری به دست آوردند.

برخی از مردم مصر می‌گویند که امیدهای روزهای اول قیام سال گذشته از ابتدا محکوم به شکست بودند. «هاشم قسیم» مدیر مسئول یک روزنامه جدید و از فعالان حقوق بشر در مصر می‌گوید: «بالا بردن سطح توقع و مطالبات عمومی مردم در اوایل جنبش اعتراضی شاید بزرگترین اشتباه بود و احتمالاً رسانه‌های جمعی در ایجاد این فضا نقش زیادی داشته‌اند.»

«یاسمیم خلیل » همچون گروه دیگری از اجتماع‌کنندگان در میدان تحریر قاهره می‌گوید وی و دوستانش قصد دارند تمام شب را در این میدان بمانند تا از این طریق به شورای نظامی حاکم بر مصر برای اجرای خواسته‌های مردم فشار بیشتری بیاورند.

به گفته وی خواست‌های اصلی مردم در حال حاضر انتقال سریع قدرت به نهادهای انتخابی و غیرنظامی، پایان دادن به محاکمات نظامی معترضان، افزایش دستمزد مردم و پرداخت خسارت به خانواده افرادی است که در جریان اعتراضات سیاسی کشته و زخمی شده‌اند.

شبکه خبری سی ان ان در پایان گزارش خود از اجتماع روز چهارشنبه در میدان تحریر قاهره می‌نویسد که برای بسیاری از مصری‌ها محاکمه و مجازات حسنی مبارک هنوز هم یک موضوع بسیار مهم و نمادی برجسته از تعیین تکلیف با رژیم سابق، سرکوبگری و جنایاتی است که در آن دوره اتفاق افتاده است.

روند محاکمه حسنی مبارک که اکنون به شدت بیمار است، به جرم فساد اداری و مالی و صدور دستور سرکوب و کشتار معترضان ادامه دارد. وی این اتهامات را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG