لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۵

شفافیت فردوسی‌پور در غیر پاسخگو‌ترین رسانه حکومت


در دوره ششمین مجلس شورای اسلامی، کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس پس از مدت‌ها جدال لفظی و کارشکنی از سوی صدا وسیما که با مدیریت علی لاریجانی اداره می‌شد، نتایج تحقیقات خود را علنی کرد.

گزارش تکان‌دهنده کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس در باره فساد مالی ۵۳۰ میلیارد تومانی در سازمان صدا و سیما، هنگام قرائت در صحن علنی مجلس با سر و صدا و ایجاد اخلال از سوی طیف اصولگرایان مواجه شد.

آنها با تذکرهای پی در پی آئین‌نامه‌ای تلاش کردند از ادامه خواندن گزارش جلوگیری کنند. این گزارش که خواندن آن دوساعت و نیم به طول انجامید، توسط احمد پورنجاتی، قائم مقام پیشن صدا و سیما، ویراستاری شده بود.

هیئت تحقیق و تفحص خواستار تعقیب قضایی مسئولان صدا و سیما از سوی مراجع قضایی شد.

هشت سال از آن روز می‌گذرد اما نه کسی محاکمه شد و نه خبری از بازگردانده شدن یک ریال از آن مبلغ سرسام آور به صندوق بیت‌المال.

جالب آنکه میزان تخلفات عنوان شده در گزارش تحقیق و تفحص از صدا و سیما، فقط در بررسی پنج حساب از بیش از ۲۰۰ حساب بانکی صدا و سیما بود!

علی لاریجانی که امروز در مواجهه با کارشکنی‌های دولت، دائماً فریاد قانون و لزوم تمکین از آن را سر می‌دهد، در آن مقطع با کارشکنی‌های بسیار در صدد جلوگیری از تحقیقات بود.

او حتی در اظهار نظری عجیب با «کشکی» خواندن نتایج تحقیقات، درخواست تشکیل فوری دادگاه، برای حفظ کیان فرهنگی سازمان تحت امرش شد!

لاریجانی گفت: «مناسب نبود پس از ۹ سال کار این گونه پاسخ زحمات ما را بدهند و این به دلیل فضای سیاسی کاری حاکم بر کشور است.»

علی کردان که سال‌ها سمت ریاست امور مالی و اداری صداوسیما را برعهده داشت، پس از انتشار این گزارش، با انتشار کتابی به دفاع از رئیس خود علی لاریجانی پرداخت.

پس از مدتی نیز در خرداد ۱۳۸۳، سرتیپ پاسدار عزت‌الله ضرغامی با حکم آیت‌الله خامنه‌ای، رئیس سازمان صداوسیما شد تا پرونده فساد مالی در صداوسیما مختومه شود.

شفافیت مالی محبوب‌ترین برنامه صداوسیما

روزنامه وطن امروز وابسته به دولت دهم با انتقاد از عادل فردوسی‌پور نوشته بود او یک مجری میلیاردی است و سالیانه یک میلیارد تومان درآمد دارد.

همین موضوع بهانه شد تا مجری و تهیه کننده برنامه ۹۰، رو در رو با میلیون‌ها بیننده‌اش به ارائه جزئیات مالی برنامه‌اش بپردازد که شرح آن در ادامه آمده است.

زمان محاسبه شده برای هر برنامه: ۱۲۰ دقیقه
هر دقیقه: ۶۲ هزار تومان
تعداد برنامه در سال: ۳۷ برنامه
بودجه هر برنامه: ۷ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان
پس از کسر ۵ درصد مالیات برای هر برنامه: ۷ میلیون و ۶۸ هزار تومان
بودجه یک سال: ۲۷۵ میلیون و ۲۸۵ هزار تومان
پس از کسر ۵ درصد مالیات بودجه سالانه: ۲۶۱ میلیون و ۵۱۶ هزار تومان
عوامل استودیو: ۱۵ میلیون در ماه، ۱۱ ماه: ۱۶۵ میلیون تومان
هزینه برای تصاویر شهرستان‌ها: ۶ میلیون تومان
دکور: ۱۴ میلیون تومان
تیتراژ: ۸ میلیون تومان
پنل لمسی LCD و خرید سیستم کامپیوتری استودیو: ۱۳ میلیون تومان
سفر شهری، بلیت هواپیما و هزینه‌های مرتبط: هر برنامه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان
هزینه‌های شهری و بین شهری ۳۷ برنامه: ۵۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان
جمع کل: ۲۵۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان
حقوق مجری و تهیه کننده: یک و نیم میلیون تومان در هر ماه

ضمناً از میلیون‌ها اس‌ام اس که در هر برنامه ارسال می‌شود، یک ریال هم به این برنامه نمی‌رسد و به طور کامل به صندوق دولت واریز می‌شود.

این مبالغ باعث شگفتی بسیاری از مخاطبین صداوسیما شد. زیرا در تصورات آن‌ها، کار کردن در صداوسیما یعنی برخوداری از بهترین امکانات مالی و مزایای جنبی.

این تصور البته همیشه اشتباه نیست. در سریال‌ها و فیلم‌های تولیدی در تلویزیون میلیارد‌ها تومان جابه جا می‌شوند و کسی حق آگاه شدن از جزئیاتش را ندارد.

جزئیات میزان و چگونگی هزینه کرد درآمدهای تبلیغاتی سازمان صداوسیما نیز بر مردم پوشیده است. برنامه‌های ورزشی نیز پایین‌ترین برآورد را در برنامه‌های صداوسیما دارند.

مبلغ پرداختی برای نیم ساعت برنامه زنده «در ورزش» شبکه خبر تا سال ۱۳۸۸ که نگارنده در ایران بود و یک روز در هفته آن را اجرا می‌کرد، ۱۵ هزار تومان بود. پرداخت همین مبلغ نیز ماه‌ها به تعویق می‌افتاد.

برای برنامه‌های زنده ورزشی یک ساعته در شبکه جهانی جام جم نیز هر قسمت ۵۰ هزار تومان پرداخت می‌شد.

مسئله اینجاست که بسیاری از برنامه‌های ورزشی در صداوسیما به جای اینکه از سازمان پول بگیرند، پول به سازمان وارد می‌کنند!

برنامه‌های پرتعداد مشارکتی در ورزش صداوسیما به روی آنتن می‌رود. برنامه‌هایی مثل توپ طلایی و ورزش از نگاه دو از شبکه دوم سیما، ورزش و مردم در شبکه اول.

همچنین در رادیو ورزش نیز برنامه‌های مشارکتی از جمله با دانشگاه آزاد اسلامی ضبط و پخش شده است.

غیر از برنامه‌های مشارکتی، برخی روابط غیر ورزشی نیز در این سازمان وجود دارد. عده‌ای از مجری‌ها و گزارشگر‌ها به عنوان مشاوران علنی یا مخفی در فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها فعالیت می‌کنند.

در گروه ورزش یکی از شبکه‌ها تهیه کننده‌ای فعالیت می‌کند که به خاطر نسبت باجناقی با مدیر سابق صداوسیمای جمهوری اسلامی در دفتر لندن، به استخدام صداوسیما درآمد.

بینندگان این شبکه نباید تعجب کنند که مثلاً در روز برگزاری مسابقات جهانی تکواندو یا بازی‌های تیم ملی فوتبال، او ترجیح می‌دهد دبیر هیئت اسکیت یا مسئول ورزش شهرداری یکی از مناطق را به برنامه زنده‌ای که قرار است به موضوعات روز بپردازد دعوت کند!
XS
SM
MD
LG