لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۲

رهبر ایران: سران فتنه راه خود را از دشمن جدا نکردند و مرتکب گناه شدند


آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، در سخنانی با اشاره دوباره به وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، رهبران مخالفان دولت را متهم کرده است که «بازیچه دشمنان» شده و با جدا نکردن راه خود از دشمن مرتکب گناه شده‌اند.

سخنان رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با جمعی از شهروندان قم ایراد شده و در این سخنان آیت‌الله خامنه‌ای بار دیگر اعتراض‌های شکل گرفته به نتایج انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸ را فتنه‌ای توصیف کرده است که به گفته وی به لطف الهی و با ورود «مردم بیدار» به صحنه شکست خورده و این «توطئه عظیم» خنثی شده است.

اعتراض‌های به نتایج اعلام شده برای انتخابات سال ۸۸، از نخستین روز پس از اعلام نتایج آغاز شد و در هفته نخست این اعتراض‌ها شهر تهران چندین بار شاهد حضور میلیونی معترضان در خیابان‌ها بود.

این اعتراض‌ها به‌ویژه پس از سخنان هشدارآمیز آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ خرداد ۸۸ به شدت مورد سرکوب نیروهای امنیتی قرار گرفت و در این میان بسیاری از چهره‌های حامی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلی مخالف سیاست‌های محمود احمدی‌نژاد، بازداشت و متعاقب آن با احکام سنگین و حبس‌های طویل‌المدت روبه‌رو شدند.

با این حال به رغم آنکه از ۲۲ بهمن سال ۸۸ تهران و دیگر شهرها شاهد حضور خیابانی معترضان نبود، شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان جنبش اعتراضی سال ۸۸ را به عنوان آتشی زیر خاکستر قلمداد می‌کنند و بر حجم تبلیغات حکومتی بر ضد چهره‌های شاخص این جنبش افزوده شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی همچنین به دفعات، این جنبش اعتراضی را وابسته به بیگانگان معرفی کرده و چندین نفر نیز در جریان دادگاه‌های حوادث پس از انتخابات به اتهام ارتباط با گروه‌های مخالف خارج از کشور به اعدام محکوم شدند.

اکنون آیت‌الله خامنه‌ای بار دیگر «عوامل اصلی فتنه سال ۸۸» را طراحان خارجی دانسته و افزوده است که «کسانی را که مردم به آنها سران فتنه می‌گویند، در واقع بازیچه طراحان اصلی بودند و دشمن آنها را به وسط صحنه هل داده بود که البته آنها نیز باید راه خود را از دشمن جدا می‌کردند که این کار را انجام ندادند و مرتکب گناه شدند.»

مقام‌های حکومتی ایران و حامیان آنها تعبیر فتنه را برای توصیف جنبش اعتراض سال ۸۸ به کار می‌برند و در این میان از چهره‌هایی چون میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان سران فتنه و حامیان آن یاد می‌کنند.

این چهره‌‌ها که در سال‌های مختلف پس از انقلاب بهمن ۵۷، اصلی‌ترین مسئولیت‌های جمهوری اسلامی را برعهده داشتند همواره به صورت پیدا و پنهان نسبت به عدم اجرای کامل قانون اساسی و تحدید جمهوریت و اسلامیت نظام جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند.

با این حال رهبر جمهوری اسلامی در سخنان خود عامل اصلی فتنه را «دیگرانی» خوانده است که «در طراحی و محاسبات خود به دنبال حذف جمهوری اسلامی و تغییر نظام بودند.»

به گفته آیت‌الله خامنه‌ای «طراحی اصلی دشمنان، این بود که جمهوری اسلامی و حقیقت و شعار دین از جامعه ایران برچیده شود و قاعده حکومت و دولت را به شکل مطلوب خود تشکیل دهند.»

رهبر جمهوری اسلامی پیش از این نیز در زمان سفر خود به شهرستان قم در جمع مردم این شهر گفته بود: «صحنه گردانان اصلی فتنه سال ۸۸ در طراحی پيچيده خود، به دنبال تسخير ايران بودند.»

وی افزوده بود: «عوامل فتنه که اکثر آنها ندانسته وارد اين ماجرا شده بودند، بدون آنکه خود متوجه باشند، در جهت اهداف طراحان اصلی حرکت می‌کردند و اين موضوع نيازمند تحليل‌های دقيق روان‌شناختی است که چگونه عده‌ای ندانسته به دشمن کمک کردند.»

«صحنه‌گردانان فتنه به دنبال کاریکاتوری از انقلاب اسلامی بودند»

رهبر جمهوری اسلامی در تازه‌ترین سخنان خود همچنین بار دیگر اعتراض‌های شکل‌گرفته به نتایج انتخابات ۸۸ را تقلیدی کاریکاتورگونه از انقلاب اسلامی بهمن ۵۷ توصیف کرده است.

وی در سخنان خود اشاره کرده است که «صحنه گردانان اصلی، حالت دیگری را نیز طراحی کرده بودند که اگر به نتیجه مطلوب خود نرسند، کشور را به آشوب بکشانند و با تقلید از انقلاب اسلامی و به وجود آوردن کاریکاتوری از آن، به اهداف خود برسند.»

وی در عین حال یادآور شده است که «ملت ایران با تشخیص صحیح اوضاع، احساس تعهد و حضور به موقع در صحنه، به دهان طراحان اصلی زد و بساط آنها را جمع کرد.»

آیت‌الله خامنه‌ای پیش از این هم در مراسم تنفیذ حکم دومین دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد با اشاره به حوادث پس از انتخابات، حضور خیابانی معترضان را به «تقلیدی مغلوط از حضور عظیم مردمى در انقلاب سال ۱۳۵۷، کاریکاتوری از آن انقلاب» تشبیه کرده بود که دشمنان خیال می‌کردند می‌توانند با آن «به عظمت انقلاب و نظام اسلامی ضربه بزنند.»

وی در آن زمان گفته بود که «دشمنان در فهم نظام اسلامى و انقلاب اسلامى دچار اشتباه نشوند؛ خیال نکنند انقلاب اسلامى و نظام اسلامى را با این‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جور کارهاى پیش پا افتاده می‌توان به زانو درآورد. نظام اسلامى زنده است. این تجربه براى دشمن باید پیش آمده باشد. اشتباه نکنند؛ نظام اسلامى با این حرف‌ها شکست نخواهد خورد.»

این اشارات آیت‌الله خامنه‌ای از آن روست که در بسیاری از فرازهای اعتراض‌ها به نتایج انتخابات سال ۸۸، معترضان متوسل به نمادهای مذهبی و انقلابی همچون سر دادن شعار الله اکبر و برخی دیگر از شعارهای برگرفته از انقلاب ۵۷ شدند و حضور خیابانی آنان نیز در نخستین ماه‌های پس از انتخابات قابل مقایسه با حضور میلیونی حامیان انقلاب در سال ۵۷ بود.

همچنین به رغم آنکه مقام‌های حکومتی سعی داشتند استفاده از نمادهای سبز رنگ را به وجه تشابه جنبش اعتراضی با انقلاب‌ها رنگین در دیگر کشورها تعبیر کنند، تأکید چهره‌های شاخص جنبش سبز که بیشتر آنها از یاران نزدیک آیت‌الله خمینی بنیانگذار انقلاب اسلامی هستند، بر این بود که این رنگ به علت آنکه نماد وحدت دینی میان مردم ایران است، به عنوان شاخص این جنبش انتخاب شده است.

همچنین چهره‌های شاخص جنبش سبز که بیشتر آنها از یاران نزدیک آیت‌الله خمینی بنیانگذار انقلاب اسلامی هستند، در حالی که پس از انتخابات هرگز امکان استفاده از رسانه‌های گروهی را نداشتند، سعی کردند از طریق رسانه‌های جایگزین و نیز صدور بیانیه و اطلاعیه صدای خود را به گوش مردم به رسانند. اقدامی که قابل مقایسه با روش آیت‌الله خمینی در سال‌های پیش از انقلاب است.
XS
SM
MD
LG