لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

ایران و آمریکا عدم بازداشت شهروند زن آمریکایی را تأیید کردند


پایانه مرزی نوردوز در مرز ایران و ارمنستان؛ جایی که ادعا می‌شد یک «جاسوس زن آمریکایی» بازداشت شده است
پایانه مرزی نوردوز در مرز ایران و ارمنستان؛ جایی که ادعا می‌شد یک «جاسوس زن آمریکایی» بازداشت شده است
در حالی که ایالات متحده روز شنبه اعلام کرد که زنی که پیشتر خبر بازداشت وی در مرز ایران منتشر شده بود، در سلامت به سر می‌برد و بازداشت نشده است، یک مقام امنیتی ایران می‌گوید که این زن پس از سیر مراحل قانونی ار مزر ایران بازگردانده شده است.

مارک تونر، یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا روز شنبه تأیید کرد که آمریکا از محل اقامت این شهروند ۳۴ ساله آمریکایی، که اکنون نام او هال فایالان ذکر شده، مطلع است و او در سلامت به سر می‌برد.

گرچه آقای تونر به جزئیات بیشتری در این زمینه اشاره نکرد اما خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول یک مقام رسمی ایالات متحده، که نخواسته نامش فاش شود، نوشت که این زن آمریکایی در استانبول ترکیه به سر می‌برد و مقام‌های کنسولی آمریکا در استانبول با وی در تماس هستند.

این در حالی است که پس از چند روز انتشار اخبار ضد و نقیض در مورد بازداشت این زن آمریکایی، واحد مرکزی خبر وابسته به تلویزیون دولتی ایران از قول یک مقام امنیتی در استان آذربایجان شرقی نوست که «این زن ۳۴ سالـه کـه ۱۵ دی از پـایانـه نـوردوز در مـرز ایـران و ارمنستان قصد ورود به کشورمان را داشت، دیروز (شنبه) پس از تعیین تکلیف و سیر مراحل قانونی این مرز را ترک کرد.»

این مقام امنیتی که از ذکر نام و سمت دقیق وی در این گزارش خودداری شده است همچنین اخبار مربوط به «فیلمبرداری این زن از مناطق مرزی» را تکذیب و افزوده است که در صورت چنین اقدامی، باید ضمن تشکیل پرونده به اتهام وی رسیدگی می‌شد.

وی تأکید کرده است که این فرد وارد خاک ایران نشده بود و در پایانه مرزی نوردوز در انتظار دریافت روادید ورود به ایران بود.

آنچه این مقام امنیتی در مورد تکذیب «اقدام به فیلمبرداری از مناطق مرزی» اشاره کرده، واکنشی است به آنچه خبرگزاری‌های ایران روز شنبه به نقل از جانشین فرمانده پلیس مرزبانی ایران منتشر کرده بودند.

سرتیپ احمد گراوند، جانشین فرمانده پلیس مرزبانی ایران، نخستین مقام رسمی جمهوری اسلامی بود که پس از انتشار چندین خبر ضد و نقیض در این مورد اظهار نظر کرد و روز شنبه به خبرنگاران گفت که زن بازداشت شده ۳۴ ساله است، «هال فایالان» نام دارد و از سوی آمریکایی‌ها «مأموریت فیلمبرداری از مرزهای جلفا و پاسگاه‌های مرزی» را برعهده داشته است.

وی افزوده بود که این شخص که با پوشش توریست در حال فیلمبرداری با تجهیزات پیشرفته بازداشت شده، از سوی سازمان جاسوسی آمریکا مأموریت داشته و بازداشت وی توسط مأموران گمرک نوردوز در مرز جلفا صورت گرفته است.

خبرگزاری مهر به نقل از این مقام ارشد پلیس مرزبانی نوشته بود که زن بازداشت شده تحویل اداره اطلاعات شده است.

خبرهای ضد و نقیض در منابع ایرانی

در مورد دستگیری این تبعه آمریکایی، اخبار ضد و نقیضی در روزهای گذشته در رسانه‌های نیمه‌رسمی و غیررسمی ایران منتشر شده بود و همه این خبرها در این نکته اشتراک داشتند که فردی به نام هال تالایان که تابعیت آمریکایی داشته، بدون داشتن روادید قصد عبور از مرز ارمنستان و ایران را در منطقه نوردوز شهرستان جلفا داشته است.

با این حال در نخستین گزارش‌ها که حتی در ستون خبرهای غیررسمی روزنامه دولتی ایران و نیز خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس منعکس شد، این زن ۵۵ ساله و مجهز به تجهیزات جاسوسی معرفی شده بود و ادعا شده بود مأموران کمرگ نوردوز وی را در حالی که میکروفن در دندان‌هایش کار گذاشته شده بود، دستگیر کرده است.

گزارش اولیه عمدتاً به نقل از نسیم‌نیوز، یک سایت خبری غیررسمی در استان خراسان شمالی، انتشار یافته بود و بسیاری از رسانه‌های دیگر این خبر و نیز عکسی را که ادعا می‌شد مربوط به این شهروند آمریکایی است، به نقل از نسیم نیوز منتشر کردند.

تا اینجا مقام‌های رسمی ایران هیچ واکنشی به انتشار گسترده این خبر نشان ندادند تا اینکه در بعدازظهر روز پنجشنبه شبکه عربی زبان العالم، وابسته به تلویزیون دولتی ایران، موضوع بازداشت چنین فردی را از قول یک منبع مطلع رد کرد و افزود که این فرد به ارمنستان بازگردانده شده است.

هر دوی گزارش‌ها در عین حال تأکید می‌کردند که این فرد به مقام‌های مرزی ایران گفته است که در صورت بازگشت به ارمنستان جان وی از سوی مأموران امنیتی آن کشور در خطر است.

آمریکا در واکنش به این دو گزارش ضد و نقیض اعلام کرد که در تلاش است اطلاعات بیشتری را از طریق سفارت خود در ایروان و نیز سفارت سوئیس در تهران کسب کند اما روز جمعه ارمنستان تأکید کرد که فردی با هویت ادعا شده نه تنها از مرزهای این کشور خارج نشده است که حتی وارد ارمنستان نیز نشده است.

فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز جمعه اعلام کرده بود که ایالات متحده تا کنون موفق نشده است تابیعیت آمریکایی زنی را که رسانه‌های ایرانی از وی با نام هال (حال) تالایان نام برده‌اند، تأیید کند و تصریح کرده بود که تا کنون گذرنامه‌ای به این نام یا نام‌های مشابه صادر نشده است.

موضوع احتمال بازداشت یک تبعه آمریکایی از آنجا حساسیت یافت که در سال‌های اخیر مقام‌های جمهوری اسلامی، شماری از شهروندانی را که تابعیت اصلی یا دو گانه آمریکایی دارند، بازداشت کرده‌اند و اتهامی که عمدتاً متوجه این افراد شده جاسوسی بوده است.

آخرین پرونده مرتبط با شهروندان آمریکایی در ایران پرونده شین باوئر، جاش فتال و سارا شورد است که هر سه در مرداد ماه ۸۸ در یکی از نقاط مرزی ایران و عراق بازداشت شدند و مقام‌های ایرانی آنها را به جاسوسی متهم کردند.

گرچه در شهریور ماه امسال سارا شورد با وثیقه‌ای ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد، اما دو دوست دیگرش همچنان در زندان به سر می‌برند و مقام‌های ایرانی گفته‌اند که دادگاه آنها در بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG