لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۳

ناآرامی در ونزوئلا در پی اعتراض مخالفان به نتایج انتخابات


کاراکاس روز سه‌شنبه
کاراکاس روز سه‌شنبه
با آنکه انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا روز یکشنبه انجام شد و یک روز پس از آن نام نیکلاس مادورو، معاون پیشین هوگو چاوز،‌به عنوان برنده نهایی آن اعلام شده ولی درگیری‌ها میان طرفداران دو رقیب این انتخابات همچنان ادامه دارد.

انریکه کاپریلس، رقیب شکست خورده در این انتخابات که با کسب ۴۹ درصد آرا در برابر ۵۰.۸ درصد آرای نیکلاس مادورو،‌ یعنی با اختلاف آرایی کمتر از ۲ درصد کرسی ریاست جمهوری را به مادورو واگذار کرده، با رد نتیجه اعلام شده ادعا می‌کند که در شمارش آرا تقلب صورت گرفته و خواستار بازشماری آرا شده است. بر این اساس او قصد داشت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته همراه با طرفدارانش برای تاکید بر تقاضایش یعنی بازشماری آرا دست به تظاهرات و راهپیمایی بزند.

ولی پیش از عملی شدن این راهپیمایی‌ها و اعتراضات به نتیجه انتخابات، خشونت‌های ناشی از درگیری میان طرفداران دو رقیب انتخابات در روز دوشنبه به کشته شدن هفت تن و جراحت دستکم ۶۰ نفر و بازداشت بیش از صد نفر انجامید.

اتفاقی که موجب شد نیکلاس مادورو، برنده انتخابات ریاست جمهوری، انگشت اتهامش را به سوی انریکه کاپریلس، رقیب شکست خورده‌اش، نشانه رفت و او را متهم به تحریک خشونت و دسیسه‌چینی برای انجام کودتا علیه حکومت این کشور کرد.

اتهاماتی که آقای کاپریلس آنها را رد کرده و به دنبال آن برنامه تظاهرات اعتراض‌آمیز روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه طرفدارانش را لغو کرد.

انریکه کاپریلس ۴۱ ساله، روز سه‌شنبه با شرکت در نشستی خبری، اعتراضش به نتیجه انتخابات را دعوتی آرام توصیف کرد و حامیانش را از اعمال خشونت‌آمیز برحذر داشت و گفت: «می‌خواهم به تمام طرفدارانم و به تمام کسانی که با من هستند بگویم که تقاضای من درخواستی توام با آرامش است. بنابراین هرکسی که آرامشش را حفظ نکند با من و کارزار من همراه نیست. ضمن اینکه این افراد به من ضربه می‌زنند.»

از سوی دیگر نیکلاس مادوروی ۵۱ ساله که ابتدا با درخواست رقیب شکست خورده‌اش مبنی بر شمارش آرا موافقت کرده بود، ضمن پس گرفتن موافقتش در این زمینه از حامیانش دعوت کرده در طول هفته راهپیمایی کنند که انتظار می‌رود روز جمعه و همزمان با مراسم تحلیف ریاست جمهوری راهپیمایی گسترده‌ای از سوی طرفدارانش برگزار شود.
XS
SM
MD
LG