لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۱

کمیسیون تلفیق مجلس لایحه بودجه احمدی‌نژاد را رد کرد


لایحه بودجه سال ۹۱ دولت احمدی‌نژاد روز یکشنبه ۲۰ فروردین از سوی کمیسیون تلفیق مجلس رد شد.

کمیسیون تلفیق مجلس که دربرگیرنده اعضای سایر کمیسیون‌ها برای بررسی بودجه است، در نشست روز یکشنبه خود حتی پیش از پرداختن به جزییات لایحه بودجه آن را رد کرد.

موسی‌الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس دلایل نمایندگان را برای رد کلیات بودجه سال ۹۱ برشمرده است.

رد این لایحه بودجه در حالی است که به خاطر دیرکرد کابینه، مجلس نتوانست در روزهای پایانی سال ۹۰ به بررسی این لایحه بپردازد و از این رو برای هزینه‌های دولت تنخواهی در نظر گرفت.

به گفته موسی الرضا ثروتی، اعضای کمیسیون تلفیق به هشت دلیل کلیات لایحه بودجه را رد کرده‌اند که به گفته وی تاکنون سابقه نداشته که بودجه در مرحله بررسی کلیات رد شود.

این نماینده در تشریح این هشت دلیل گفت: «یکی به دلیل اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه نیامده بود، دوم نرخ ارز در لایحه معلوم نبود، سوم به دلیل اینکه درآمدهای لایحه واقعی نبود، چهارم سقف بودجه مشخص نبود، پنجم میزان انتشار اوراق مشارکت مشخص نبود و ششم به دلیل اینکه توزیع بودجه بر اساس شاخص‌های کلان مورد اعتراض نمایندگان مخالف کلیات لایحه بودجه قرار داشت.»

وی افزود: «دلیل هفتم اینکه تعداد زیادی طرح جدید با نظرات خاص در لایحه بودجه دولت آورده شده بود که نمایندگان با آن مخالف بودند.»

به گفته این نماینده مجلس، دلیل هشتم این بوده که «برخی از مواد لایحه بودجه بر خلاف مواد قانون برنامه پنجم مانند ماده ۱۸۰ بود و همچنین با ۴ ماده دیگر قانون برنامه پنجم مغایرت داشت و جدول مصرف ارزی در پیوست لایحه بودجه وجود نداشت.»

این لایحه در کمیسیون تلفیق با ۱۹ رای مخالف، ۱۵ رای موافق و یک رای ممتنع رد شده است.

کمیسیون تلفیق دارای ۵۴ عضو است که روز یکشنبه ۱۹ نفر از آنها غایب بودند.

رد کلیات لایحه بودجه در حالی است که روز شنبه حسین سبحانی‌نیا، عضو هیات رئیسه مجلس، اعلام کرد علی لاریجانی برای اینکه جلوی اجرای فاز دوم یارانه‌ها را بگیرد، به آیت‌الله خامنه‌ای متوسل شده است.

به گفته سبحانی‌نیا علی لاریجانی در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی، تاکید کرده بود که «با توجه به اعتبارات بودجه سال ۹۱ و شرایط اقتصادی کشور وضعیت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها فراهم نیست.»

پیشتر علی لاریجانی خود صریحا اعلام کرده بود اجرای فاز دوم قانون هدفمندکردن یارانه‌ها بدون اجازه مجلس و در حالی که تکلیف لایحه بودجه مشخص نشده، غیرقانونی است.

موسی‌الرضا ثروتی گفته است که اگر کلیات بودجه در صحن علنی مجلس هم رای نیاورد، به دولت برگشت داده می‌شود و دولت باید لایحه جدیدی ارائه کند.
XS
SM
MD
LG