لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۹

پوریا عالمی و میلاد فدایی‌ اصل آزاد شدند


پوریا عالمی(چپ) و میلاد فدایی اصل(راست)
پوریا عالمی(چپ) و میلاد فدایی اصل(راست)
پوریا عالمی و میلاد فدایی اصل، دو تن دیگر از روزنامه‌نگارانی که در موج اخیر دستگیری اهالی مطبوعات بازداشت شده بودند، شامگاه چهارشنبه ۹ اسفند با قید وثیقه آزاد شدند.

بنا بر گزارش‌های رسیده، پوریا عالمی، طنز نویس در روزنامه شرق که ۸ بهمن در پی حضور نیروهای امنیتی در دفتر این روزنامه بازداشت شده بود، با قید وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شده است.

همچنین میلاد فدایی اصل دبیر سرویس سیاسی خبرگزاری ایلنا که ۷ بهمن پس از خروج از محل کار خود بازداشت شده بود، با قید وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شده است.

در موج اخیر دستگیری روزنامه‌نگاران، ۱۷ روزنامه نگار بازاشت شده‌اند. بیشتر دستگیری‌ها ۸ بهمن بود که نیروهای امنیتی در دفا‌تر روزنامه‌های شرق، اعتماد، بهار، آرمان و نشریه آسمان مراجعه کرده بودند، صورت گرفته است.

علاوه بر عالمی و فدایی اصل، تاکنون مطهره شفیعی، جواد دلیری، امیلی امرایی، ریحانه طباطبایی، اکبر منتجبی نرگس جودکی، کیوان مهرگان، حسین یاغچی و علی دهقان روزنامه‌نگارانی هستند که پیش از این با قیدهای کفالت و وثیقه آزاد شده‌اند.

اما سلیمان محمدی، ساسان آقایی، نسرین تخیری، صبا آذرپیک، پژمان موسوی و احسان مازندرانی روزنامه‌نگارانی هستند که همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

وزارت اطلاعات روز چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه مدعی شد که روزنامه‌نگاران بازداشت شده اعضای یک «شبکه رسانه‌ای متصل به اردوگاه رسانه‌ای استکبار» هستند.

این وزارتخانه از احتمال آزادی گروهی از روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده و احضار و بازداشت گروهی دیگر از روزنامه‌نگاران در روز‌های آینده خبر داده بود.

پس از آن فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و سازمان گزارشگران بدون مرز این بازداشت‌ها را محکوم کردند.

چهار تن از گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد نیز با صدور بیانیه‌ای در ژنو از جمهوری اسلامی ایران خواستند فورا به «موج بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران» ‌ پایان دهد.
دیدبان حقوق بشر هم با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی روزنامه نگاران زندانی در ایران شد و گفت: «مقامات ایران در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در خرداد آینده سعی دارند با ارعاب روزنامه‌نگاران، آن‌ها را به سکوت وادار کنند.»
XS
SM
MD
LG