لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

هشدار وزارت کشور مصر به هواداران مرسی برای پایان تحصن


وزارت کشور مصر در نخستین هشدار به هواداران محمد مرسی رئیس جمهوری برکنار شده مصر، از آنها خواست به تحصن خود در دو میدان رابعه عدویه و النهضه قاهره پایان دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت کشور مصر وعده داده است امنیت تمام کسانی را که تحصن را ترک کنند، تامین کرده و کسی از آنها تحت پیگرد قانونی قرار نگیرد.

این هشدار یک روز پس از آن داده می‌شود که دولت موقت مصر به وزارت کشور برای پایان دادن به تحصن هواداران مرسی، چراغ سبز نشان داد.

دولت موقت مصر در نشست روز چهارشنبه خود، تحصن هوداران مرسی را «تهدیدی برای امنیت ملی» توصیف کرده و از وزارت کشور خواسته بود «تمام راهکارهای لازم را برای پایان دادن به این تهدید» اتخاذ کند.

در بیانیه وزارت کشور مصر آمده است: «از تمام کسانی که در میدان‌های رابعه عدویه و النهضه حضور دارند می‌خواهیم عقل را حکم قرار داده و منافع وطن و صلاح عمومی را در راس اولیت‌های خود قرار دهند و برای حفظ سلامت و امنیت همگان، هرچه سریع‌تر میدان‌ها را ترک کنند.»

این بیانیه افزوده است: «متعهد می‌شویم از امنیت تمام کسانی که به این خواسته پاسخ دهند، حفاظت کنیم.»

«ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت» که گروه اخوان‌المسلمین در راس آن قرار دارد، این هشدار وزارت کشور مصر را رد کرد.

آلاء‌ مصطفی سخنگوی ائتلاف به خبرگزاری فرانسه گفته است: «به تحصن و تظاهرات مسالمت‌آمیز خود ادامه می‌دهیم»

محمد مرسی از اعضای گروه اخوان‌المسلمین، ماه گذشته توسط ارتش از سمت ریاست جمهوری مصر برکنار شد. این اقدام پس از چند روز تظاهرات صد‌ها هزار نفر از مخالفان مرسی با خواست استعفای او صورت گرفت.

اسلامگرایان هوادار مرسی، برکناری او را «کودتا» می‌دانند و تاکید می‌کنند تا زمان بازگشت او به مقام ریاست جمهوری، به اعتراض‌های خود ادامه می‌دهند.

شکاف‌های سیاسی در مصر و اصرار همه طرف‌ها بر مواضع خود، تاکنون به کشته شدن ده‌ها نفر انجامیده است. طی یک ماه گذشته تنها از میان هوداران مرسی، بیش از ۱۲۰ نفر در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

منیر فخری عبد النور وزیر صنعت و بازرگانی مصر، مدعی شده که هواداران مرسی «مسلح» هستند و ابراز امیدواری کرده است که ارتش برای پایان دادن به تجمع آنها «با کمترین تلفات انسانی» مداخله کند.

اما شماری از کشور‌ها و سازمان‌های مدافع حقوق بشر، از مقام‌های مصری خواسته‌اند ضمن خویشتنداری، به حق تجمع مسالمت‌آمیز شهروندان احترام بگذارند.

کنت روت یکی از مسئولان دیده‌بان حقوق بشر در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته است: «تظاهرات مسالمت‌آمیز تهدیدی برای امنیت ملی نیست.»

وزارت امور خارجه آمریکا هم خواستار «احترام به حق تجمع مسالمت‌آمیز شده است.»

از سویی وزیر کشور بریتانیا در تماس تلفنی با محمد البرادعی معاون رئیس جمهور موقت مصر در امور سیاست خارجی، خواستار «توقف فوری خونریزی‌ها» شده است.

این تحولات در حالی است که کا‌ترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روزهای سه شنبه و چهارشنبه با سفر به مصر تلاش کرد میان طرف‌های بحران میانجی‌گری کند. اما به نظر می‌رسد اصرار دو طرف به مواضع خود باعث شده است که تاکنون تلاش‌های خانم اشتون بی‌نتیجه بماند، اگر چه او تاکید کرده که میانجی‌گری ادامه خواهد داشت و بار دیگر به مصر باز خواهد گشت.
XS
SM
MD
LG