لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۰

دستگیری هواداران فیس‌بوکی محمد مرسی در مصر


وزارت کشور مصر پنجشنبه ۸ اسفند اعلام کرد که ۷ کاربر فیس ‌بوک را به خاطر اقدام به تحریک برای انجام اعمال خشونت‌آمیز علیه نیروهای امنیتی دستگیر کرده است.

پس از بسته شدن شبکه‌های تلویزیونی و روزنامه‌های گروه اخوان‌المسلمین، شبکه اینترنت به مهم‌ترین رسانه این جریان سیاسی تبدیل شده است.

از زمان برکناری مرسی، ده‌ها تن از نیروهای امنیتی در حملات گروه‌های مسلح و بمب‌گذاری‌ها، در قاهره و شهرهای دیگر مصر، کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در بیانیه وزارت کشور مصر آمده است، هفت دستگیر شده، مدیران صفحاتی بودند که اقدام به «تحریک اعمال خشونت آمیز علیه پلیس و نیروهای مسلح» می‌کردند.

بنا بر این بیانیه «این صفحات اقدام به معرفی افسران و نیروهای پلیس و همچنین خانواده‌های آنها می‌کردند تا هدف حمله قرار گیرند.»

وزارت کشور مصر افزوده است که در این صفحات «آموزش ساخت اسلحه» نیز داده می‌شد.
دستگیر شدگان، ۲۰ تا ۴۳ سال سن دارند. چهار نفر آنها از اهالی شهر ساحلی اسکندریه و بقیه از ساکنان قاهره، جیزه و المنیا هستند.

بیانیه وزارت کشور مصر افزوده است که دستگاه‌های امنیتی موفق شدند با استفاده از «امضای الکترونیکی» رد این افراد را بگیرند.

۲۷ بهمن ماه نیز وزارت کشور مصر، از بازداشت ۱۴ نفر با همین اتهام خبر داده بود.

یکی از صفحاتی که بنا بر بیانیه وزارت کشور مصر برای تحریک به خشونت استفاده می‌شد «نبض رابعه» نام دارد. نام این صفحه به تحصن هواداران مرسی پس از برکناری او در میدان رابعه عدویه قاهره اشاره دارد که نیروهای امنیتی ۲۴ مرداد گذشته با زور، آن را متفرق کردند.

از زمان برکناری مرسی، دولت موقت مصر، سرکوب گروه اخوان‌المسلمین را آغاز کرده است. مرسی از رهبران این گروه است.

دولت حازم ببلاوی نخست وزیر مستعفی مصر، اخوان المسلمین را گروهی تروریستی اعلام کرده است. اما این گروه می‌گوید که به «اعتراض‌های مسالمت‌آمیز» خود ادامه می‌دهد. اخوان‌المسلمین، برکناری مرسی را کودتا می‌داند.

درگیری‌ها میان هواداران مرسی و نیروهای امنیتی، تاکنون به کشته شدن حدود ۱۵۰۰ نفر انجامیده است. همچنین هزاران تن از اعضا، هواداران و رهبران گروه اخوان‌المسلمین، از جمله شخص مرسی، بازداشت شده‌اند. بسیای از آنها به اتهام‌های مرتبط با «تروریسم» محاکمه می‌شوند.
XS
SM
MD
LG