لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

فایننشال تایمز: لابی‌گری مجاهدین خلق در آمریکا برای خروج از فهرست سیاه


روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی مدعی شده است، سازمان مجاهدین خلق با صرف میلیون‌ها دلار و با به خدمت گرفتن گروهی از چهره‌های صاحب‌نظر در امور امنیت ملی آمریکا، تلاش کرده که نام این سازمان را از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا خارج کند.

این روزنامه بریتانیایی مدعی است که سازمان مجاهدین خلق، به ده‌ها تن از مقام‌های سابق آمریکایی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، ده‌ها هزار دلار پول داده تا در تجمعات هواداران سازمان مجاهدین خلق در آمریکا سخنرانی کنند.

سازمان مجاهدین خلق در سال ۱۹۹۷ در فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده قرار گرفته است. با این حال این سازمان می‌گوید مبارزه مسلحانه را در سال ۲۰۰۱ کنار گذاشته و به دنبال آن است که نام خود را از فهرست سازمان‌های تروریستی بیرون ببرد.

روزنامه فایننشال تایمز در ادامه گزارش خود آورده است که سازمان مجاهدین خلق موسسه «اکین گامپ استراوس هاور و فلد» را که یک موسسه لابی‌گری است به استخدام خود درآورده تا اعضای کنگره آمریکا را در راستای اهداف خود ترغیب کند.

این روزنامه همچنین می‌نویسد که سازمان مجاهدین خلق هزاران دلار صرف چاپ آگهی در روزنامه‌ها کرده است.

بنا بر ادعای فایننشال تایمز، گروه‌های مرتبط با سازمان مجاهدین خلق بیش از ۴۰ مقام سابق آمریکایی را به کار گرفته تا به نفع آنها سخن بگویند.

رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک، جیم جونز مشاور سابق امنیت ملی باراک اوباما، وسلی کلارک ژنرال بازنشسته آمریکایی و تام ریج نخستین وزیر امنیت داخلی آمریکا در دوران ریاست جمهوری جورج بوش از جمله کسانی هستند که به ادعای این روزنامه با سازمان مجاهدین در ارتباط بوده‌اند.

به نوشته این روزنامه لی هامیلتون رئیس سابق دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و مایکل موکیسی دادستان کل دومین دوره بوش هر دو در گفت‌وگو با فایننشیال تایمز تأیید کرده‌اند که برای سخنرانی در مناسبت‌های مرتبط با سازمان مجاهدین پول دریافت کرده‌اند.

به نوشته این روزنامه جان بولتون سفیر سابق دولت بوش در سازمان ملل نیزگفته است که مشکلی در این موضوع نمی‌بیند و هوارد دین هم این موضع را «کم‌اهمیت» دانسته است.

جان بولتن در تیرماه سال ۱۳۸۹به همراه خوزه ماریا اسنار نخست‌وزیر و تنی چند از نمایندگان پارلمان اروپا در تجمع مجاهدین خلق در پاریس شرکت کرده بود.

بنا برگزارش فایننشال تایمز، اد رندل، فرماندار سابق پنسیلوانیا نیز گفته است وی برای یک سخنرانی ۱۱ دقیقه‌ای، ۲۰ هزار دلار گرفته است. فرماندار سابق پنسیلوانیا با این حال تأکید کرد «حتی اگر به من ۵۰ هزار دلار داده می‌شد من اگر باور به این کار نداشتم آن را انجام نمی‌دادم.»

اتحادیه اروپا بهمن ماه سال ۱۳۸۷ سازمان مجاهدین خلق را از فهرست گروه‌های تروریستی خود خارج کرد.
XS
SM
MD
LG