لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۱

ویلیام هیگ: کاهش تحریم‌ها در توافق موقت با ایران در نظر گرفته شده


ویلیام هیگ
ویلیام هیگ
ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، روز دوشنبه ۲۰‌ آبان، اظهار داشت که هدف از گفت‌وگوهای کنونی با ایران رسیدن به توافقی موقت است که شامل تخفیف محدود تحریم‌ها پیش از توافق نهایی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ویلیام هیگ که خود در مذاکرات ژنو حضور داشت در بیانیه‌ای که برای نمایندگان قرائت می‌کرد اظهار داشت که او تردیدی نداشته که می‌توان در ژنو به توافق دست یافت.

مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ از روز ۱۶ تا ۱۸ آبان به صورت بسیار فشرده‌ برگزار شد اما طرفین نتواستند بر سر متن توافق به تفاهم دست یابند.

هیگ گفت: «هدف ما رسیدن به توافقی موقت و اولیه، با ایران است که بتواند اعتماد و فضایی ایجاد کند برای مذاکره درباره یک توافق فراگیر و نهایی.»

وزیر امور خارجه بریتانیا افزود: «گفت‌‌وگوها بدون رسیدن به آن توافق موقت تمام شد چراکه اختلاف‌هایی میان طرف‌ها وجود دارد.»

ویلیام هیگ در عین حال گفت: «بیشتر این اختلاف‌ها هم‌اکنون کم‌رنگ‌ شده و بسیاری دیگر از این اختلاف‌ها در طول این مذاکرات رفع شد.»

وزیر خارجه بریتانیا در ادامه تصریح کرد که «هرگونه توافق موقت با ایران دربرگیرنده تخفیف محدود و متناسب تحریم‌ها خواهد بود.»

هیگ در عین حال اظهار داشت که باید در مورد اجرای تحریم‌ها تا رسیدن به توافق موقت با ایران «هوشیار و قاطع» بود.

وزیر خارجه بریتانیا همچنین به معرفی کاردار غیرمقیم از سوی تهران و لندن در همین روز نیز اشاره کرد.

ویلیام هیگ، درباره گزارش‌های منتشر شده درباره نقش فرانسه در به نتیجه نرسیدن مذاکرات سه روزه ژنو، گفت: «درست نیست که از وتو کردن (توافق) از سوی هیچکدام از اعضای ۱+۵ سخن بگوییم.»

وی تصریح کرد: «موضعی که از سوی همه در ساعت‌های پایانی از جانب ما دربرابر ایران اتخاذ شد، به خاطر نظرات کشورهای مختلف اصلاح‌ شده بود....اما کاملا موضع واحد ما بود.»

هیگ افزود موضع واحد گروه ۱+۵ «مبنای بسیار مستحکمی برای دور بعدی گفت‌وگوها در ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) ایجاد کرده است.»

احتمال رسیدن به توافق در روز شنبه از آنجا قوت گرفته بود که همه وزیران خارجه گروه ۱+۵ به غیر از چین به ژنو آمدند اما درنهایت گفته شد فرانسه شرایطی مطرح کرده که توافق را برهم زده است.

در همین حال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران دوشنبه شب در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو گفت طولانی شدن ساعات مذاکرات به خاطر اختلاف میان اعضای گروه ۱+۵ بود چون آنها ساعات زیادی را به گفته او صرف مذاکره با خود می‌کردند.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، خود این گزارش‌ها را رد کرده و گفته نمی‌خواسته با ایران توافق ناقصی حاصل شود. فابیوس خواستار تعلیق فعالیت‌های نیروگاه اراک و هچنین کاهش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران بود.

موضع پاریس این بار مورد حمایت شماری از سناتورهای آمریکایی قرار گرفت. مک کین در فیس بوک خود نوشت: «زنده باد فرانسه» و سناتور لیندسی گراهام خدا را به خاطر این موضع فرانسه شاکر شد و گفت: «فرانسوی‌ها در حال تبدیل شدن به رهبران بسیار خوبی در خاورمیانه هستند.»
XS
SM
MD
LG