لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۰

«قدردانی» آیت‌الله خامنه‌ای از نمایشگاه کاریکاتورهای هولوکاست


خبرگزاری فارس گزارش داده که رهبر جمهوری اسلامی ایران از برگزاری مسابقه بین‌المللی کاریکاتورهای هولوکاست «قدردانی» کرده است.

این در حالی است که کشورها و نهادهای بین‌المللی بسیاری در جهان برگزاری نمایشگاه کارتون و کاریکاتورهای هولوکاست در ایران را محکوم کرده بودند.

خبرگزاری فارس شنبه هشتم خرداد نوشته است، قدردانی دفتر رهبر انقلاب اسلامی از «رویداد هنری» برگزاری مسابقه بین‌المللی کاریکاتور هولوکاست با ارسال یک پیام صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، دفتر آیت‌الله علی خامنه‌ای «پیام قدردانی» را به مسعود شجاعی طباطبایی دبیر این نمایشگاه و مسابقه ابلاغ کرده است.

شجاعی طباطبایی به فارس گفته بود، «طی تماس تلفنی از سوی دفتر حضرت آقا به بنده گفته شد که ایشان فرموده‌اند این کار، عالی است».

هولوکاست واژه‌ای است که به کشته شدن بیش از شش میلیون تن از یهودیان در زمان حکومت نازی‌ها دراروپا و جنگ جهانی دوم اطلاق می‌شود اما در سال‌های گذشته نهادهایی در جمهوری اسلامی ایران این کشتار همگانی را با کاریکاتور ارتباط داده‌اند.

یهودیان می‌گویند رنج تحمیل شده به یهودیان به‌دست نازی‌ها در این کاریکاتورها به سخره گرفته می‌شود.

وزارت امور خارجه آمریکا، موزه هولوکاست واشینگتن و نیز یونسکو در روزهای گذشته، برگزاری نمایشگاه و مسابقه کاریکاتورهای هولوکاست در ایران را محکوم کرده بودند.

سخنگوی وزارت امور خارجه برلین نیز گفته بود، وزیر خارجه آلمان در سفر سه ماه پیش به تهران، به مقامات ایران گفته بود مانع از برگزاری چنین نمایشگاهی شوند، و افزوده بود، آلمان «متأسف است که ایران این توصیه را رعایت نکرده است».

سخنگوی وزارت خارجه آلمان تاکید کرده بود که این کشور مسئولیت هولوکاست و کشتار شش میلیون یهودیان را که در زمان نازی‌ها رخ داد، پذیرفته و نباید به رنج بازماندگان هولوکاست افزود.

همچنین سباستین کورتز که تا چند روز پیش وزیر امور خارجه اتریش بود، در توییتر خود نوشته بود، «من کاملاً این مسابقه به‌شدت نفرت‌انگیز را محکوم می‌کنم. ایران به میلیون‌ها قربانی هولوکاست توهین می‌کند».


دولت اسرائیل از جامعه جهانی خواسته بود، «به این اقدام نفرت‌انگیز ایران واکنش نشان دهند».

بنیامین نتانیاهو یکشنبه ۲۶ اردیبهشت در نشست دولت خود گفته بود، این نمایشگاه در تهران نشان می‌دهد که ایران از قصد خود برای نابودی اسرائیل دست برنداشته و «زمینه برای برای به راه انداختن یک هولوکاست دیگر آماده می‌کند».

نخستین نمایشگاه کاریکاتورهای هولوکاست در ایران در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد برگزار شد اما از بعد از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، این نخستین بار است که این نمایشگاه و مسابقه فعالیت خود را تجدید کرده است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ماه گذشته در پاسخ به پرسش رسانه‌های بین‌المللی گفته بود، دولت ایران ارتباطی با این نمایشگاه ندارد.

اما شجاعی طباطبایی گفته بود او از سوی نهادهای وابسته به وزارت ارشاد به ریاست نمایشگاه منصوب شده هر چند که افزوده بود، وزیر خارجه ایران از این امر بی‌خبر بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، شجاعی طباطبایی در روز گشایش نمایشگاه گفته بود «هدف ما نفی یا اثبات هولوکاست نیست...اما چرا تاوان هولوکاست را باید مردم مظلوم فلسطین پس بدهند؟».

روز گشایش دومین نمایشگاه و مسابقه بین‌المللی کاریکاتورهای هولوکاست برای ۲۵ اردیبهشت تعیین شده بود.


۲۵ اردیبهشت، چهاردهم ماه مه، با شصت و هشتمین سالروز استقلال اسرائیل مصادف بود، که فلسطینی‌ها آن را «یوم النکبه» (به عربی؛ «روز فاجعه») می‌نامند.


در فضای نمایشگاه ۱۵۱ کارتون‌های واصله از ۵۰ کشور در معرض دید بود اما در فضای مجازی آن، بیش از هفتصد کارتون واصله دیگر نیز قرار گرفته بود.

نمایشگاه و مسابقه کاریکاتورهای هولوکاست دوشنبه دهم خرداد با اعطای چندین جایزه نقدی به مبلغ کلی پنجاه هزار دلار به کار خود پایان می‌دهد.

XS
SM
MD
LG