لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۸

دیپلمات‌ها: تصاویر ماهواره‌ای حاکی از عملیات پاکسازی در پارچین است


پارچین
پارچین
دیپلمات‌های غربی می‌گویند هرمان ناکارتس روز چهارشنبه تصاویر ماهواره‌ای جدیدی را نشان داده‌ که حاکی از آن است که در محوطه نظامی پارچین چند ساختمان تخریب شده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، هرمان ناکارتس، رئیس بازرسان آژانس روز چهارشنبه در یک جلسه خصوصی به دیپلمات‌ها در وین تصاویر ماهواره‌ای را نشان داد که در روزهای ۱۶ اردیبهشت تا ۶ خردادماه گرفته شده است. به گفته دیپلمات‌ها این تصاویر حاکی از «پاکسازی» و تخریب چندین ساختمان در محوطه پارچین است.

خبرگزاری رویترز هم می‌گوید که حضور بلدوزر در تصویری که هرمان ناکارتس به دیپلمات‌ها نشان داده، مشهود است؛ این تصویر به گفته دیپلمات‌ها در تاریخ ۶ خرداد گرفته شده است.

رویترز با این حال می‌افزاید هرمان ناکارتس نظر خود را درباره این تصاویر بیان نکرده است.

محوطه نظامی پارچین، یکی از موارد مورد مناقشه ایران و آژانس است؛ در گزارشی که چند روز پیش یوکیا آمانو از برنامه هسته‌ای ایران منتشر کرد، به پارچین نیز اشاره شده بود.

آژانس در این گزارش قید کرده است که تصاویر ماهواره‌ای حاکی از گسترش فعالیت‌های ایران در این منطقه است.

آژانس مشکوک است که در این محوطه، فعالیت‌های مربوط به چاشنی‌های انفجاری دارای کاربرد در کلاهک اتمی صورت گرفته باشد.

ایران در بهمن، و اسفند سال ۹۱ و نیز در خرداد ماه امسال، سه بار با آژانس مذاکره کرد که پارچین یکی از محورهای اصلی آن بود.

پیشتر علی‌اکبر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس، گفته بود که ایران به طور اصولی برای بازدید از این محوطه مشکلی ندارد اما این هفته، فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی هسته‌ای گفت: «آژانس به دلیل فشار برخی کشورها می‌خواهد از پارچین بازدید کند اما ما هنوز در مورد این مسئله قانع نشده‌ایم زیرا در پارچین سایت هسته‌ای نداریم.»
XS
SM
MD
LG