لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۵

افزایش قربانیان زمین‌لرزه‌های آذربایجان شرقی؛ «بیش از ۲۵۰ کشته و ۲۰۰۰ زخمی»


عکس هوایی از مناطق زلزله‌زده
عکس هوایی از مناطق زلزله‌زده
بنا بر آخرین گزارش‌های منتشر شده شمار کشته‌های دو زمین‌لرزه قدرتمند استان آذربایجان شرقی به ۲۵۰ رسیده و شمار زخمی‌ها نیز از ۲۰۰۰ نفر تجاوز کرده است. رئیس اورژانس می‌گوید هنوز عده‌ای در زیر آوار هستند.

در همین حال عملیات جستجو و امدادرسانی به زلزله‌زدگان ادامه دارد که با فرا رسیدن شب با کندی مواجه شد. بیشتر قربانیان از اهر، ورزقان و هریس هستند.

شنبه بعد از ظهر زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۲ ریشتر شهرستان‌ اهر و زمین‌لرز‌ه‌‌ای به بزرگی ۶ ریشتر شهرستان ورزقان در استان آذربایجان شرقی را تکان داد.

محرم فروغی فرماندار ورزقان از تخریب کامل دوازده روستای این شهرستان و کشته شدن چهل درصد از سکنه این روستاها خبر داد.

به گزارش فارس و به نقل از پایگاه لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران تا ساعت ۱.۴۵بامداد یکشنبه ۴۰ پس‌لرزه مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان شرقی را لرزانده است.

ایرنا به نقل از مركز لرزه‌نگاری كشوری گزارش کرده است که پس‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۸ ریشتر در ساعت ۲:۵۴ بامداد یکشنبه ورزقان را تکان داد که این زمین‌لرزه در تبریز نیز احساس شده است. برپایه این گزارش این برای سومین بار در ۱۲ ساعت گذشته است که تبریز تکان می‌خورد.

کمبود پزشک و دارو

خبرگزاری مهر گزارش داده است که نیروهای امدادی وارد شهرستان ورزقان شده‌اند و این در حالی است که برق این شهر قطع است و با کمبود مواد غذایی و دارویی روبرو است.

برپایه این گزارش درمانگاه شهر ورزقان تنها دو پزشک عمومی دارد و بیشتر روستاها نیز تخریب شده اند.

استاندار آذربایجان شرقی از مردم خواسته است به خاطر امدادرسانی کمترین رفت‌وآمد را از محور اهر - تبریز داشته باشند. استاندار آذربایجان شرقی بامداد یکشنبه از مناطق زلزله‌زده بازدید کرد.

محمد مصطفی نجار، وزیر کشور، نیز صبح جمعه وارد تبریز شد تا از مناطق زلزله زده بازدید کند.

انتقاد از صدا و سیما و دولت

پوشش خبری صدا و سیما از زمین لرزه استان آذربایجان شرقی با برخی انتقاد‌ها مواجه شده است.

شنبه شب تلویزیون دولتی ایران وقت کمی را به پوشش این زمین لرزه اختصاص داد و این در حالی است که از چند نقطه و به ویژه کربلا مراسم شب احیا را به طور مستقیم پخش می‌کرد. گزارش از فقرای اروپایی یکی دیگر از محورهای خبری شبکه خبر بود.

افزون بر انتقادهایی که در شبکه‌های اجتماعی در همین زمینه از تلویزیون دولتی ایران شده است، سایت بازتاب، نزدیک به محسن رضایی با اعلام «عزای عمومی» به جای دولت به شدت دولت محمود احمدی‌نژاد و تلویزیون دولتی ایران را مورد انتقاد قرار داد.


منطقه ورزقان
منطقه ورزقان
موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام كرد: «زمین‌لرزه مذكور به بزرگی ۶.۲ ریشتر اهر در استان آذربایجان‌شرقی در ساعت ۱۶:۵۳:۱۵ رخ داد و در استان‌های آذربایجان غربی، گیلان، زنجان و اردبیل نیز احساس شد.»

این گزارش می‌افزاید: پس از این زمین‌لرزه، ۱۰ پس لرزه دیگر به بزرگی ۶، ۴.۱، ۴.۷، ۴.۱، ۴.۵، ۳.۷، ۳.۳، ۳.۷، ۴ و ۳.۲ ریشتر شهرستان ورزقان در استان آذربایجان شرقی را لرزانده است.

ورزقان
ورزقان
به گزارش فارس رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور اعلام کرد شمار کشته‌شدگان به ۲۵۰ نفر رسیده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان آذربایجان‌شرقی نیز شمار بیش از ۲۰۰۰ نفر اعلام کرد.

به گزارش فارس،‌ غلامرضا معصومی، رییس
ورزقان
ورزقان
اورژانس کشور هم گفت تاریکی هوا نجات افرادی که زیرآوار مانده‌اند را مختل کرد.

رییس اورژانس کشور افزود: «اکنون تمام بیمارستان‌های استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل برای پذیرش مصدومان زلزله به حالت آماده‌باش هستند و تلاش می‌شود با درمان فوری مصدمانی که وضعیت بهتری دارند در اورژانس تخت‌های بیمارستان‌ها را برای پذیرش
اهر
اهر
مصدومان جدید خالی نگهداریم.»

وی گفت: «‌ظرفیت بیماستان‌های این سه استان فعلاً برای پذیرش مصدومان این حادثه پاسخگوست و فعلاً از این نظر مشکلی نداریم و در صورت نیاز از بیمارستان‌های استان‌های مجاور مانند زنجان و حتی رشت نیز برای پذیرش مصدومان استفاده می‌کنیم و بیمارستان‌های این استان‌ها نیز به حالت آماده‌باش هستند.»

آذربایجان شرقی
آذربایجان شرقی
رییس اورژانس کشور می‌گوید که روستاهای تخریب شده میان دو شهرستان اهر و ورزقان قرار دارند و جمعیت این روستاها ۲۵ هزار نفر برآورد می‌شود.

خبرگزاری ایسنا از مناطق زلزله‌زده گزارش داده است که شهروندان شنبه‌شب را در پارک‌ها، و فضای باز خارج از خانه‌ها ‌گذراندند.

ورزقان
ورزقان
رامین احمدی، معاون اجرایی اورژانس آذربایجان شرقی، اعلام کرد که تاکنون از استان‌های زنجان، اردببل و آذربایجان غربی درخواست کمک شده است.

پلیس راه کشور نیز اعلام کرد در پی زمین‌لرزه روز شنبه در استان آذربایجان شرقی، بار ترافیکی محور اهر- تبریز سنگین است.

به گفته مدیركل پزشكی قانونی آذربایجان‌شرقی احتمال افزایش آمار آذربایجان شرقی قربانیان وجود دارد.



اعلام آمادگی ترکیه و امارات برای کمک

به گزارش ایرنا احمد داوود اغلو، وزیر خارجه ترکیه در تماس تلفنی با علی‌اکبر صالحی همتای ایرانی خود، ضمن تسلیت به بازماندگان این زمین‌لرزه آمادگی کشورش را برای ارسال هرگونه کمک به آسیب‌دیدگان اعلام کرد.

بنا بر این گزارش، مسئولان امارات متحده عربی با ابراز تاسف و اعلام همدردی با خانواده‌های آسیب‌دیده، آمادگی امارات را برای کمک به زلزله‌زدگان اعلام کردند.

ابراز همدردی آمریکا

وزارت خارجه آمریکا نیز مراتب همدردی واشینگتن را با آسیب‌دیدگان این زمین‌لرزه اعلام کرد.

در صفحه فیس‌بوک وبسایت‌ وزارت خارجه آمریکا آمده است : «مراتب همدردی خود را با افرادی که عزیزان خود را در زلزله‌های امروز استان آذربایجان شرقی از دست داده‌اند ابراز می‌کنیم. برای آنان، مجروحان این زلزله‌ها و آنان که دارایی‌های خود را از دست داده‌اند صبر و بهبودی هر چه زودتر آرزو مندیم.»

در همین حال مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان آذربایجان شرقی اظهار داشت شماری از آوارگان مناطق زلزله‌زده در ورزشگاه‌ها اسکان می‌یابند.

اسکان موقت

از سوی دیگر حیدر حیدری، معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر شنبه شب، به خبرگزاری ایرنا گفت که برای زلزله‌زدگان استان آذربایجان شرقی سه‌هزار چادر و خیمه امدادی برپا شده که در مجموع ۱۶ هزار نفر از زلزله‌زدگان اسکان موقت یافته‌اند.

دکتر محمد قیطانچی رئیس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به ایسنا گفته است حوالی استان آذربایجان شرقی گسل‌های کوچک فراوانی وجود دارد که احتمالا وقوع دو زمین لرزه با بزرگای بالای شش ریشتر بر روی گسل‌های مجاور نیز تاثیر داشته است و به دلیل اینکه شاخه‌ها و گسل‌های فرعی متعددی در آن منطقه وجود دارد، انتظار می‌ورد، پس لرزه‌ها تا مدتی ادامه داشته باشد.
XS
SM
MD
LG