لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۲

بهای هر دلار ۳۵۵۰ تومان؛ صرافی‌ها کرکره‌ها را پایین کشیدند


بر اساس آخرین گزارش‌ها از رسانه‌های داخل ایران، قیمت هر دلار در ساعت هشت شب به وقت ایران رکورد بی‌سابقه ۳۵۵۰ تومان را پشت سر گذاشت.

به گزارش سایت خبری بازتاب، قیمت هر دلار آمریکایی از صبح روز دوشنبه، ۱۰ مهر تا عصر همین روز ۵۰۰ تومان افزایش یافته و به رقم ۳۵۵۰ تومان رسید.

گزارش خبرگزاری مهر از بازار ارزفروشان (چهارراه استانبول تا میدان فردوسی) نیز حاکی از رسیدن قیمت دلار در ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه امروز به رکورد ۳۵۰۰ تومان بود.

این خبرگزاری می‌افزاید که «در پی نوسانات شدید در بازار ارز، اکثر صرافی‌های واقع در میدان فردوسی تهران کرکره‌های صرافی خود را پائین کشیدند، یا اینکه کاملا خرید و فروش ارز را متوقف کرده‌اند».

بر اساس گزارش مهر، صرافی‌های واقع در مسیر میدان منوچهری تا نرسیده به میدان فردوسی نیز قیمت‌های دلار و یورو را از تابلوهای قیمتی خود حذف کرده‌اند و صرافی‌های واقع در چهارراه استانبول یعنی چسبیده به بانک مرکزی همچنان قیمت‌های انواع ارز و سکه در تابلوهای خود را لحظه به لحظه تغییر می‌دهند.

سایت تخصصی طلا و ارز «مظنه» نیز که قیمت ارز و طلا را بصورت لحظه‌ای پوشش می‌دهد، با عنوان این مطلب که «نرخ قابل اطمینانی برای دلار از سایت‌های منبع دریافت نمی‌کنیم»، جلوی قیمت دلار امریکایی را تا لحظه تنظیم این گزارش جای خالی گذاشته است.

خبرگزاری مهر نوشته است که در غیاب دستگاه‌های نظارتی، مرکز ارزفروشان تهران مملو از دلالان و سفته‌بازان شده است.

سایت بازتاب می‌نویسد که با عبور دلار از مرز ۳۵۰۰ تومان رفته رفته بازار ارز وطلا تعطیل شده وکسی اقدام به فروش نمی‌کرد چرا که «احتمال رسیدن دلار به عدد چهار هزار تومان در روزهای آینده بسیار زیاد است».

این گزارش می‌افزاید که کاهش ارزش ریال در برابر دلار به معنای آن است که «ایرانیان امروز (دوشنبه) ۲۰ درصد ثروت خود را از دست دادند و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی که در اختیار مردم است مانند برف مقابل آفتاب ارزش خود را از دست می‌دهد».

افزایش بهای واحد پول افغانستان

سایت خبری «الف» وابسته به احمد توکلی نماینده اصولگرای مجلس نیز طی گزارشی از وضعیت امروز بازار ارز می‌نویسد که روند تحولات بازار ارز به قدری سریع شده که برای رسیدن به آن ثانیه‌ها عقب می‌افتند. این گزارش می‌افزاید که «ارزهای حاشیه‌نشین بازار ارز هم دست از سکون کشیده و روزانه در حال قد کشیدن هستند... در این میان هر افغانی (واحد پول افغانستان) به ۴۸ تومان رسیده است در حالی که روز گذشته قیمت هر افغانی ۴۴ تومان بود. علاوه بر این هر افغانی در مهر ماه سال گذشته ۲۵ تومان معامله می‌شد که از رشد نزدیک به ۱۰۰ درصدی واحد پول افغانستان در مقابل ریال ایران خبر می‌دهد».

قیمت یورو در عصر این روز به چهار هزار و ۵۶۰ تومان رسید که بیانگر ۱۶ درصد اضافه قیمت نسبت به روز یکشنبه است. هر پوند انگلیس نیز پنج هزار و ۶۱۰ تومان معامله شد که نسبت به روز قبل از آن تا ۱۶ درصد گران‌تر شده است.

بهمنی: قیمت ارز به تدریج کاهش خواهد یافت

در همین حال شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران (شاتا) وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران از نشست مشترک مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت با محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در محل ساختمان مرکزی این وزارتخانه برای آشنایی با نحوه کارکرد «مرکز مبادلات ارزی» خبر داده است.

مرکز مبادلات ارزی هفته گذشته، دوم مهرماه برای مبادلات ارزی به نرخ دو درصد زیر نرخ بازار آزاد شروع به کار کرد. راه‌اندازی این مرکز به زعم مقام‌های ایرانی ابزاری برای کنترل «رانت خواری در بازار ارز و کنترل افزایش قیمت ارزهای خارجی در برابر ریال» عنوان شده بود. اما آنچه که واقعیت نشان می‌دهد، از زمان راه اندازی مرکز مبادلات ارزی طی یک هفته، قیمت دلار از ۲۵۰۰ تومان به ۳۵۵۰ تومان رسیده است.

محمود بهمنی در نشست امروز خود با غضنفری گفته است که «به تدریج با بالارفتن حجم عملیات ارزی مرکز مبادلات ارزی آثار آن در قیمت ارز در بازار پدیدار خواهد شد».

در همین حال گزارش ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه مهر حاکی است که علاوه بر نوسانات شدید در بازار ارز، قیمت انواع سکه هم در بازار گیج کننده شده است به طوری که قیمت سکه تمام بهار آزادی در تابلوی صرافی‌ها از یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دیده می‌شود.

آخرین آمارهای سایت «مظنه» تا لحظه تنظیم این گزارش حاکی است که بیشترین قیمت سکه بهار آزادی با ۱۳.۷۹ درصد افزایش نسبت به روز گذشته به یک میلیون و ۳۴۵ هزار تومان رسیده است و قیمت هر مثقال طلا با ۱۲.۸۷ درصد افزایش قیمت نسبت به روز گذشته به ۵۷۴ هزار تومان رسیده است.
XS
SM
MD
LG