لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۵

اسرائیل از شکار یک پهپاد در آسمان خود خبر داد


‌تصویر مربوط به پهپادی است که حزب‌الله لبنان چند ماه پیش به اسرائیل فرستاده بود.
‌تصویر مربوط به پهپادی است که حزب‌الله لبنان چند ماه پیش به اسرائیل فرستاده بود.
ارتش اسرائیل پنجشنبه پنجم اردیبهشت اعلام کرد که جنگنده‌های نیروی هوایی این کشور یک فروند پهپاد کوچک را که از آسمان لبنان به حریم هوایی شمال اسرائیل رخنه کرده بود، دقایقی پس از ورود آن به اسرائیل منهدم کردند.

سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد این پهپاد زمانی که در آسمان لبنان به پرواز درآمد و پیش از آنکه وارد آسمان اسرائیل شود، به عنوان یک شی پرنده تهدیدآمیز برای اسرائیل، شناسایی شد.

ارتش اسرائیل افزود با ورود این شی پرنده به آسمان اسرائیل، جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل که پیشاپیش برای مقابله با آن از پایگاه هوایی «رامات داوید» به پرواز درآمده بودند، با شلیک موشک از جنگنده‌ها، پهپاد را منحرف و منهدم کردند.

سرتیپ یوآب پلی مردخای سخنگوی ارتش اسرائیل گفت این حادثه در ساعت ۱۳ بوقت اسرائیل (۱۴:۳۰ به وقت ایران) رخ داد.

انهدام پهپاد در هشت تا ده کیلومتری سواحل دریای مدیترانه روبروی بندرحیفا صورت گرفت. ارتش اسرائیل گفت این حادثه هیچ آسیب جانی یا مالی نداشته است.

پس از انهدام نیز قایق‌های نیروی دریایی ارتش اسرائیل با هدف گردآوری قطعات منهدم شده بروی آب ماموریت تجسسی گرفتند تا بتوان جزییات پهپاد را از سوی کار‌شناسان نظامی اسرائیلی بررسی کرد.

ارتش اسرائیل انگشت اتهام را متوجه حزب الله لبنان کرد ولی فرماندهان ارتش اسرائیل از ایران نیز به عنوان حامی اصلی حزب الله نام بردند.

دانی دانون از مقامات ارشد وزارت دفاع اسرائیل گفت «حزب الله در پشت پرده این تعرض است».

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز گفت این حادثه یک رخداد «بسیار وخیم» و «تعرضی جدی» است.

نتانیاهو بامداد پنجشنبه، پیش از این حادثه، گفته بود «خطرات بسیار جدی از ناحیه لبنان نیز اسرائیل را مانند تهدید‌ها از ناحیه سوریه به چالش کشیده و ارتش و دولت برای هر احتمالی آماده شده‌اند».

رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند پس از انهدام پهپاد نیز جنگنده‌های اسرائیل در ارتفاع کم در جنوب لبنان به پرواز درآمده‌اند.

حزب‌الله پاییز گذشته مدعی شد پهپادی که از ایران هدیه گرفته و از مدل «ابابیل» ساخت ایران بود و توسط نیروهای حزب الله مونتاژ شده بود، مدتی در آسمان اسرائیل پرواز کرده و توانسته بود به نزدیکی حریم هوایی کوره اتمی دیمونای اسرائیل نیز برسد؛ ادعایی که اسرائیل آن را رد کرد.

این بار نیز شبکه تلویزیونی «المیادین» که از بیروت فعالیت می‌کند، مدعی شد که پهپاد روز پنجشنبه توانسته بود هشت دقیقه در آسمان حیفا پرواز کند.

این اقدام حزب‌الله در زمانی رخ داده است که رسانه‌های ایران در روزهای گذشته خبردادند که حسن نصرالله دبیرکل حزب الله این هفته در جریان حضور علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس ایران در سوریه، با او و هیات پارلمانی ایران دیدار کرده است.

در همین حال، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه ایران، در نشست خبری این هفته در تهران در پاسخ به این پرسش که آیا حسن نصرالله به ایران آمده است، گفت من نیز این را شنیده‌ام و سفر آقای نصرالله یک امر عادی است.

همچنین تلاش برای رخنه دادن پهپاد به آسمان اسرائیل در زمانی رخ داده است که ارتش اسرائیل این هفته ابراز اطمینان کرد ارتش بشار اسد در سوریه در روز نوزدهم مارس ۲۰۱۳ و نیز چند بار دیگر از جنگ افزار شیمیایی علیه مردم و معارضین استفاده کرده است.

وزیر دفاع آمریکا نیز که چهارشنبه گفته بود در زمینه مطرح کردن اتهام کاربرد جنگ افزار شیمیایی از سوی سوریه باید محتاط بود، شامگاه پنجشنبه برای نخستین بار تایید کرد که سوریه از جنگ افزار شیمیایی استفاده کرده و دولت آمریکا این امر را نیز به کنگره واشینگتن خبر داده است.

از آنجا که باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا بار‌ها گفته بود کاربرد سلاح شیمیایی از سوی بشار اسد «خط قرمز» آمریکاست، این احتمال تقویت شده که آمریکا ناچار به ورود به عرصه نظامی علیه حکومت اسد شود.

حزب‌الله همپیمان و بازوی اصلی جمهوری اسلامی ایران در منطقه گفته است تا به آخر در کنار رژیم اسد می‌ایستد و در روزهای گذشته تحرکات نظامی حزب الله در مرزهای سوریه و لبنان نیز شدت گرفته است.

ژنرال بنی گانتز رییس ستاد کل ارتش اسرائیل در روزهای اخیر چند بار گفت در صورت درگرفتن جنگی منطقه‌ای، ارتش اسرائیل آماده زدن ضربات جدی به حزب الله و نیز حماس در غزه ضمن دفاع از خود در برابر خطرات از ناحیه سوریه است.
XS
SM
MD
LG