لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۲

«کویت سه متهم به جاسوسی برای ایران را به اعدام محکوم کرد»


خبرگزاری فرانسه ، به نقل از منابع خود گزارش داده‌ است دولت کویت سه متهم به جاسوسی برای ایران را به اعدام محکوم کرده است.

این خبرگزاری، به نقل از یک مقام قضایی کویت که نامی از وی نبرده، گزارش داده است که دو ایرانی و یک کویتی که در ارتش کویت بوده‌اند به اتهام عضویت در شبکه جاسوسی ایران به اعدام محکوم شده‌اند.

این خبرگزاری می‌افزاید یک شهروند سوریه و یک عرب بی‌وطن در دادگاه شهر کویت به حبس ابد محکوم شده و دو ایرانی دیگر که یکی از آنها دختر متهمِ محکوم به اعدام است، از اتهامات وارده تبرئه شده‌اند.

آنگونه که در گزارش‌ها آمده است، شهروند سوریه‌ایِ این پرونده، به همراه سه مردی که حکم اعدام گرفته‌اند، هنگام دستگیری در ماه مه سال ۲۰۱۰ در ارتش کویت خدمت می‌کرده‌اند.

عرب بی‌وطن این پرونده نیز سرباز سایق ارتش کویت است.

دولت کویت این افراد را متهم کرده است که برای سپاه پاسداران ایران از پایگاه‌های کویتی و آمریکایی در خاک کویت اطلاعات جمع‌آوری می‌کرده‌اند؛ اتهامی که ایران آن را رد کرده است.

دادگاه، از ماه اوت سال گذشته به صورت غیرعلنی بررسی این پرونده را آغاز کرد.

آنچنانکه که رسانه‌های کویتی گزارش کرده‌اند این متهمان با اینکه در آغاز اعتراف کرده‌ بودند که پایگاه‌های آمریکایی و کویتی را زیر نظر داشته و عکس‌های آن را برای سپاه پاسداران می‌فرستاده‌اند، در دادگاه اتهامات خود را قبول نکرده و گفته‌اند زیر شکنجه مجبور به اعتراف شده‌اند.

ایران قویا اتهامات کویت را رد کرده است و آن را «بی‌پایه» خوانده است.

پس از آنکه در کویت خبر انهدام «شبکه جاسوسی ایران» اعلام شد، چندین نماینده مجلس کویت خواهان اخراج سفیر ایران از این کشور شدند؛ نزدیک به ۴۵ هزار ایرانی در کویت زندگی می‌کنند.

این احکام در حالی صادر شده است، که مناسبات دیپلماتیک ایران با کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس، به دلیل، ناآرامی‌ها در بحرین دوران پرتنشی را می‌گذارند.

حکومت بحرین که اکثریت جمعیتش را شیعیان تشکیل می‌دهند، ناآرامی‌های اخیر را توطئه خارجی دانسته و از ایران به شدت انتقاد کرده است؛ در همین حال پادشاه بحرین از ارتش‌های کشورهای عربی منطقه برای کنترل اوضاع داخلی‌ این شیخ‌نشین کمک خواسته است.

در حالی که عربستان و امارات به بحرین نیروی زمینی گسیل کرده‌اند، کویت نیز شناورهای نظامی خود را به سواحل شمالی بحرین فرستاده است، تا آبهای بحرین را کنترل کنند.
XS
SM
MD
LG