لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۰۱

مصباح: جلیلی در عشق به ولایت بیش‌ از حدنصاب امتیاز دارد


 مصباح یزدی در میان طرفدارانش عکس از لمون پرس
مصباح یزدی در میان طرفدارانش عکس از لمون پرس
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی عضو مجلس خبرگان رهبری، با اعلام حمایت از سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری، گفته است که او در اصول و مبانی ضعف ندارد و در مواردی مانند عشق به ولايت بيش از حد نصاب را دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، مصباح یزدی یکشنبه ۵ خرداد در جمع اعضای کانون طلوع، به بحث انتخاب «اصلح» در انتخابات ریاست جمهوری پرداخته و گفته است: «به نظر ما، مهم‌ترين شاخص برای کانديدای اصلح، آن است که دغدغه دين داشته باشد چرا که کليد سعادت دنيا و آخرت همين دين است، و نامزدی اصلح است که دغدغه اصلاح نهادهای مختلف از آموزش و پرورش گرفته تا صدا و سيما را در جهت اهداف و ارزش‌های اسلامی داشته باشد.»

او با تاکید بر این که اصلح را نمی‌توان تنها با چند سخنرانی شناخت و باید از مدت‌ها پیش او را زیر نظر گرفت، افروده است که «رهبری تصریح کردند اگر اصلح را شناختید معرفی کنید.»

مصباح یزدی که قبلاً حمایت خود را از نامزدی کامران باقری لنکرانی وزیر اسبق بهداشت دولت احمدی نژاد اعلام کرده بود، این حمایت را ناشی از بررسی‌های جبهه پایداری دانست و اظهار داشت: «دوستان جبهه پايداری با تحقيقات و بررسی‌های خود، جوان‌ترين و موفق‌ترين وزير دولت نهم را اصلح دانستند.»

جبهه پایداری نام ائتلافی از اصولگرایان است که با محوریت مصباح یزدی تشکیل شده است.

مصباح یزدی در حمایت از باقری لنکرانی گفته بود: «برخی از افرادی که کاندیدا شدند من به آنها ارادت دارم و آنها نور چشم من محسوب می‎شوند اما برای این کار مناسب نیستند ولی ‏بینی و بین‎الله شهادت می‎دهم که روی زمین و زیر این آسمان کسی اصلح تراز آقای لنکرانی نمی‎شناسم.»

اما باقری لنکرانی یک روز پیش از اعلام نتایج بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، به نفع سعید جلیلی، اعلام انصراف کرد. با این حال شماری از رسانه‌ها و از جمله شبکه ایران دولت گزارش دادند که لنکرانی در شورای نگهبان رد صلاحیت شده بود و از این رو حمایت خود را از جلیلی اعلام کرد.

مصباح یزدی در این باره گفت: «شرايط به گونه‌ای شد که آقای باقری لنکرانی عليرغم اصلح بودن، با توجه به شرايطی که پيش آمد کنار رفت و با توجه به اين‌که آقای جليلی به صورت جدی به ميدان آمدند، ايشان تکليف را از دوش خود، برداشته شده ديدند.»

او که ریاست مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی در قم را بر عهده دارد، ادامه داد: «بنده و دوستان جبهه پايداری شناختی که نسبت به آقای لنکرانی داشتيم نسبت به آقای جليلی نداشتيم، لذا اظهار نظر را تا بررسی‌های بيشتر به تعويق انداختيم.»

مصباح یزدی افزود: «با توجه به تحقيق‌ها، بررسی‌ها و مشورت‌ها، به نظر می‌رسد که ايشان در اصول و مبانی ضعف ندارد و در مواردی مانند پايبندی به دين، عشق به ولايت، جديت در اجرای احکام و اهتمام به ارز‌ش‌های اسلامی، بيش از حد نصاب را دارد، هرچند ممکن است هرکسی در مسائل فرعی دارای ضعف‌هايی باشد. از اين رو مقرر شد برای بحث در مسائل فرعی نيز برخی از دوستان با ايشان ديدار کنند تا جبهه پايداری ضمن بررسی بيشتر، نظر خود را در خصوص شخص ايشان ابراز کند.»

محمد تقی مصباح یزدی کمتر از هشت سال پیش، به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد را ثمره عنایات امام زمان دانسته بود و گفته بود: «... آیندگان‌ به‌ این‌ نتیجه‌ خواهند رسید که‌ این انتخاب، مشحون‌ به‌ کرامات‌ و معجزات‌ بود و از این‌ رو توفیق‌ شکر این‌ نعمت‌ را از خداوند خواستاریم. عنایات‌ حضرت‌ ولی‌عصر یار ملت‌ ایران‌ بود که‌ به‌ چنین‌ موفقیتی‌ دست‌ یافت‌ و تلقی‌ ما این‌ است‌ که‌ این‌ نفخه‌ الهی‌ که‌ در این‌ زمان‌ در جامعه‌ ما دمیده‌ شده‌ و آثارش‌ در علاقه‌ بیشتر مردم‌ به‌ دین‌ و اندیشه‌های‌ اسلامی‌ ظهور یافته، مرتبه‌ای‌ از مراتب‌ چیزی‌ است‌ که‌ در زمان‌ پیامبر اسلام تحقق‌ پیدا کرد و ان‌شاءالله مرتبه‌ کاملش‌ در زمان‌ ظهور حضرت‌ ولی‌عصر تحقق‌ خواهد یافت.»

وی اما در سخنانی در دوره دوم ریاست جمهوری احمدی‌نژاد تصریح کرد که رئیس جمهور جادو شده است. او گفت: «یک وقتی به برخی از دوستان نزدیکم گفتم که بیش از ۹۰‌ درصد معتقدم که او سحر شده است. این وضعیت ابداً طبیعی نیست. هیچ آدم عاقلی چنین کارهایی نمی‌کند، مگر آنکه اختیار از او سلب شده باشد.»

سعید جلیلی اکنون دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای با گروه ۱+ ۵ است. پیشتر در جبهه پایداری بر سر حمایت از جلیلی یا لنکرانی اختلاف افتاده بود.

علاوه بر جلیلی، غلامعلی حداد عادل، محسن رضایی، حسن روحانی، محمد رضا عارف، محمد غرضی و علی اکبر ولایتی، نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران هستند که روز ۲۴ خرداد برگزار می‌شود.
XS
SM
MD
LG