لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۵

‌کشف مولکول ارگانیک در مرکز کهکشان راه شیری


 کهکشان راه شیری
کهکشان راه شیری

برای نخستین بار دانشمندان موفق به کشف مولکول ارگانیک (آلی) در فضای میان‌ستاره‌ای شده‌اند که ساختاری مشابه با مولکول‌های آلی در زمین دارد.

به گزارش رویترز، دانشمندان اعلام کردند این مولکول که پروپیلن اکسید نام دارد در یک توده غبار و گاز در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری ردیابی شده است. این کشف توسط تلسکوپ‌های رادیویی قوی انجام شده است.

مانند دست‌های انسان که جفت (و آینه همدیگر هستند) برخی مولکول‌های آلی (مثل پروپیلن اکسید) جفتی همانند خود را دارا هستند که به مولکول‌های «دست‌سان» موسومند.

اما این کشف جدید، این نظریه را که مولکول‌های «دست‌سان» ​ریشه کیهانی دارند، بیشتر تایید می‌کنند.

برت مک‌گویر، از مرکز ملی مشاهدات رصد شناسی در ایالت ویرجینیای آمریکا، می‌گوید: «این (کشف تازه) یک جهش مهم در راستای فهم چگونگی به‌وجود آمدن مولکول‌های پری-بیوتیک در جهان است. این کشف ممکن است منجر به فهمیدن راز آغاز حیات شود.»

این نوع مولکول‌ها که برای تشکیل یاخته‌ها حیاتی‌اند پیش از این در شهاب‌سنگ‌ها و دنباله‌دارها دیده‌ شده بودند اما هرگز در فضای میان‌ستاره‌ای رصد نشده بودند.

این کشف به این فرضیه قوت می‌بخشد که حیات برای نخستین بار توسط اجرام ‌ آسمانی از قبیل شهاب‌سنگ‌ها یا دنباله‌دارها به زمین آورده شده است. به تازگی اخترشناسان در یک دنباله‌دار گلیسین که از اسیدهای آمینه است، پیدا کردند.

اخبار مربوط به این کشف مهم در مجله علمی ساینس منتشر شده است.

XS
SM
MD
LG