لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۴

مبارک دو چهره امنیتی و نظامی را به نخست‌وزیری و معاونت خود برگزید


عمر سلیمان(راست)
عمر سلیمان(راست)
حسنی مبارک، عصر شنبه، عمر سلیمان، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت مصر را به عنوان معاون رئیس جمهوری انتخاب کرد؛ این در حالی است که چنین مقامی در ۳۰ سال گذشته وجود نداشته است.

از سوی دیگر در حالی که معترضان با نادیده گرفتن مقررات منع آمدوشد همچنان در خیابان‌ها هستند، حسنی مبارک در اقدامی دیگر ژنرال احمد شفیق، وزیر هوانوردی و فرمانده پیشین نیروی هوایی را به نخست‌وزیری منصوب کرد؛ ژنرال احمد شفیق از سال ۲۰۰۲ وزیر هوانوردی مصر است و از چهره‌های نزدیک به حسنی مبارک محسوب می‌شود. ژنرال احمد شفیق، در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۲ فرمانده نیروی هوای مصر بود.


خبرگزاری دولتی مصر گزارش داد: «عمر سلیمان، به عنوان معاون رئیس جمهور حسنی مبارک سوگند یاد کرد.»

دقایقی پس از اعلام این خبر، تلویزیون مصر، عمر سلیمان را درحال ادای سوگند نشان داد.

عمر سلیمان، ۷۴ ساله، همانند حسنی مبارک سابقه نظامی دارد؛ در طول ۶۰ سال گذشته چهار رئیس جمهور مصر همگی سابقه نظامی داشته‌اند.

عمر سلیمان در شماری از مسائل بسیار حساس نظیر روند صلح فلسطینی‌ها و اسرائیل، مشارکت داشته است.

عمر سلیمان از دید بسیاری از مردم مصر یکی از چهره‌های کلیدی نظام کنونی به شمار می‌آید.

با ادامه اعتراض‌های سراسری در مصر، جمعه شب، حسنی مبارک سرانجام در تلویزیون ظاهر شد و اعلام کرد از دولت خواسته است که استعفا بدهد.

حسنی مبارک که معترضان خواستار کناره‌گیری وی هستند، همچنین وعده اصلاحات گسترده سیاسی و اقتصادی داد و در عین حال رویدادهای اخیر مصر را بخشی از توطئه بزرگتری دانست که ثبات و مشروعیت نظام این کشور را هدف گرفته است.

مبارک از سال ۱۹۸۱ تا روز شنبه از برگزیدن معاون خودداری کرده بود.
XS
SM
MD
LG