لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۸

حمایت اوباما از موضع امارات برای حل اختلاف بر سر جزایر سه‌گانه خلیج فارس


ایالات متحده روز چهارشنبه بار دیگر از در خواست امارات متحده برای حل مناقشه خود بر سر جزایر سه‌گانه در خلیج فارس با ایران از طریق مذاکره یا ارجاع به مجامع بین‌المللی حمایت کرد.

در یکی از صریح‌ترین مواضع آمریکا، باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، با صدور بیانیه‌ای مشترک با محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و قائم مقام فرماندهی کل نیروی‌های مسلح امارات، از درخواست این کشور برای حل اختلاف بر سر جزایر سه‌گانه از طریق گفت وگو، رجوع به دادگاه لاهه یا دیگر نهادهای بین المللی حمایت کرد.

پیشتر وزارت خارجه آمریکا نیز از ارجاع موضوع جزایر سه‌گانه خلیج فارس به لاهه حمایت کرده بود.

روز چهارشنبه، محمدبن زاید آل نهیان، معاون ستاد کل نیروهای مسلح امارات در کاخ سفید حضور یافت و با رئیس جمهوری آمریکا ناهار صرف کرد.

در بیانیه مشترکی که رئیس جمهوری آمریکا و قائم مقام فرماندهی کل نیروهای مسلح امارات صادر کرده‌اند دو طرف خواستار حل مسالمت‌آمیز اختلاف ایران و امارات شده‌اند.

در این بیانیه تصریح شده است که ایالات متحده آمریکا «با قاطعیت از ابتکارعمل امارات متحده عربی برای حل این موضوع از طریق گفت‌وگوی مستقیم، دیوان بین‌المللی دادگستری، یا دیگر مجامع مربوطه بین‌المللی حمایت می‌کند.»

امارات متحده مدعی سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک است که در سال ۱۹۷۱ طی توافقی میان ایران و بریتانیا به ایران بازگردانده شد. امارات متحده در سال ۱۹۷۱ به عنوان یک کشور به رسمیت شناخته شد.

ایران همواره ادعای ارضی امارات را رد کرده و این جزایر را بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک خود می‌داند.

باراک اوباما و ولیعهد اوظبی همچنین از ایران خواستند که به تعهدات خود در مورد برنامه هسته‌ای‌اش عمل کند.

در بیانیه مشترک اوباما و ولیعهد ابوظبی همچنین از کشورها و شهروندان منطقه خواسته شده که از خشونت پرهیز کنند و به حقوق زنان و حقوق بشر احترام بگذارند.

در بیانیه مشترک اوباما و ولیعهد اوظبی به «اهمیت اصلاحاتی که از مدیریت پاسخگو حمایت می‌کند، و مشارکت مدنی را افزایش می‌دهد و به فرصت‌های اقتصادی را بهبود می‌بخشد» تاکید شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است که رئیس جمهور اوباما و ولیعهد ابوظبی درباره اهمیت حفظ امنیت خطوط کشتیرانی در مقابل «تعرض» و «تروریسم» تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است که باراک اوباما از اتمام خط لوله نفت امارات که جایگزینی برای تنگه هرمز است، ابراز خرسندی کرده است.

آمریکا در حالی از رجوع مناقشه ایران و امارات به دادگاه لاهه حمایت کرده که مراجعه به این دادگاه تنها در صورتی میسر است که دو کشور با ارجاع آن به این دادگاه موافق باشند.
XS
SM
MD
LG