لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۵

واکنش‌های بین‌المللی به سرکوب معترضان سوری؛ نماینده ترکیه به دمشق می‌رود


همزمان با اوجگیری انتقادهای بین‌المللی از سوریه شماری از کشورهای اروپایی سرکوب خونین معترضان در این کشور را محکوم کردند و این درحالی است که ترکیه نیز از اعزام نماینده خود در چند روز آینده به دمشق خبر داده است.

به گفته شاهدان عینی، روز سه‌شنبه نیروهای امنیتی در حومه شهر دمشق و داخل شهر بانیاس مستقر شدند.

روز دوشنبه نیز ارتش سوریه با پشتیبانی یگان‌های زرهی در شهر درعا مستقر شد؛ شهر درعا نقطه آغاز اعتراض‌های شش هفته‌ای سوریه علیه حکومت بشار اسد است.

به گفته برخی از ساکنان درعا، ارتش سوریه خانه‌ها را گلوله‌باران کرده و در مواردی به داخل خانه‌های مردم نیز وارد شده است.

انتقادهای بین‌المللی علیه حکومت بشار اسد هنگامی به اوج خود رسید که برپایه گزارش‌های منتشر شده، نزدیک به ۱۰۰ نفر از معترضان در شهر درعا به دست نیروهای امنیتی کشته شدند.

روز سه‌شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک نخست‌وزیر ایتالیا و رئیس جمهوری فرانسه، سیلویو برلوسکونی درباره بحران سوریه گفت: «ما با قاطعیت از مقام‌های دمشق می‌خواهیم به سرکوب خشونت‌بار راه‌پیمایی‌های مسالمت‌آمیز پایان دهد.»

لیام فاکس، وزیر دفاع بریتانیا، نیز در کنفرانس مشترک با همتای آمریکایی خود در واشینگتن از حکومت سوریه خواست که در این کشور دست به اصلاحات بزند.

وزیر دفاع بریتانیا درعین حال در پاسخ به خبرنگارانی که درباره عدم مداخله غربی‌ها در سوریه پرسیده بودند، گفت: «ما همیشه قادر نیستیم دست به همه کاری بزنیم، و باید اذعان کنیم به لحاظ عملی محدودیت‌هایی برای کشورهایمان وجود دارد.»

یک تانک ارتش در شهر درعا
یوری روزنتال، وزیر خارجه هلند، نیز در روز سه‌شنبه پیشنهاد داد که اتحادیه اروپا کمک‌های خود به سوریه را قطع کرده و علیه این کشور تحریم‌ تسلیحاتی وضع کند؛ وی همچنین خواستار وضع تحریم علیه مقام‌های سوری شد.

جاکوب سولیوان مشاور هیلاری کلینتون و مدیر اداره سیاست‌گذاری وزارت خارجه آمریکا نیز روز سه‌شنبه گفت که در حال حاضر واکنش واشینگتن به سوریه محدود به اقدام‌های دیپلماتیک و احتمالا اعمال تحریم باقی خواهد ماند.

مشاور هیلاری کلینتون همچنین گفت که واشینگتن هم‌اکنون بستن سفارت در سوریه را مد نظر ندارد.

یک روز پیش از این تامی ویتور، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، گفته بود ایالات متحده در حال پیگیری طیفی از گزینه‌های ممکن و از جمله تحریم‌های هدفمند علیه حکومت بشار اسد است.

اتحادیه عرب که شماری از اعضای آن با اعتراض‌های مردمی دست و پنجه نرم می‌کنند، روز سه‌شنبه باصدور بیانیه‌ای سرکوب معترضان در سوریه را محکوم و اعلام کرد مردمی که در سوریه آزادی بیان و دموکراسی می‌خواهند شایسته حمایتند و نه گلوله.

ترکیه به سوریه نماینده می‌فرستند

در همین روز رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه با ابراز نگرانی از اوضاع سوریه اعلام کرد نماینده‌ای را برای ملاقات با بشار اسد به سوریه می‌فرستد تا وی را ترغیب به حرکت به سوی دموکراسی کند.

اردوغان که روابط دوستانه‌ای با بشار اسد دارد، از روزهای نخستین نا آرامی‌ها در سوریه، از وی خواست که خویشتن‌داری به خرج داده و دست به اصلاحات بزند و گرنه او هم به سرنوشت دیگر رهبران مخلوع عرب دچار خواهد شد.

نخست‌وزیر ترکیه گفت: «من به اسد به روشنی از نگرانی‌ها و اضطرابمان درباره تحولات کنونی گفتم.»

وی افزود: «رویه کنونی، رویه‌ای آزاردهنده است.»

اردوغان تاکید کرد که تصمیم اسد برای لغو قانون حالت فوق‌العاده آغاز خوبی بود اما رئیس جمهوری سوریه باید اقدامات بیشتری انجام دهد.
XS
SM
MD
LG