لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۱

تصرف دو شهر در شمال سوریه توسط نیروهای القاعده


نیروهای دولت اسلامی عراق و شام موسوم به «داعش» در درگیری با گروه‌های مسلح اپوزسیون، موفق شدند شهرهای الرقه در شمال سوریه و الباب در حومه حلب را، تصرف کنند.

داعش، شاخه القاعده به شمار می‌آید که در عراق و سوریه فعال است. درگیری‌ها میان این گروه و دیگر گروه‌های مسلح مخالف اسد، از حدود ۱۱ روز پیش آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از فعالان میدانی، نیروهای داعش دوشنبه ۲۳ آذر موفق شدند کنترل کامل شهر الرقه در شمال سوریه را به دست گیرند.

این در حالی است که گروه‌های مخالف اسد، نیروهای مرتبط با القاعده را از شهر حلب بیرون رانده بودند و در صدد خارج کردن آنها از الرقه بودند. الرقه پایگاه اصلی گروه داعش در سوریه به شمار می‌آید.

در همین حال منابع مخالفان در سوریه می‌گویند که گروه داعش، حدود ۱۰۰ نفر از گروه النصره را اعدام کردند و آنها را در گورستانی دسته‌جمعی، به خاک سپردند.

النصره هم از گروه‌های مرتبط به القاعده به شمار می‌آید که از سوی ایالات متحده، به عنوان گروهی تروریستی شناخته شده است. این گروه با وجود اینکه پیشتر با داعش هم‌پیمان شده بود، اکنون علیه آن به همراه دیگر گروه‌های مخالف اسد، در نبرد است.

النصره، داعش را متهم می‌کند که در پی پیاده کردن اهداف و خواسته‌های ویژه خود است و سرنگونی نظام بشار اسد در اولویت‌هایش قرار ندارد.

داعش همچنین موفق شد کنترل شهرک تل ابیض واقع در مرز ترکیه را باز پس گیرد. در پی آن ترکیه این گذرگاه مرزی را تا زمان اعلام نشده‌ای بسته اعلام کرد.

از سوی دیگر، سایت روزنامه النهار به نقل از دیده‌بان حقوق بشر سوریه خبر داد که نیروهای داعش، شهر الباب در حومه حلب را تقریبا تصرف کردند. در درگیری‌های این منطقه، دستکم ۴۶ تن از نیروهای گردان «احرار الشام» از گروه‌های مخالف نظام اسد، کشته شدند.

بنا بر این گزارش، نیروهای مرتبط با القاعده، ده‌ها تن از مردم شهر و همچنین تعدادی از اعضای گروه‌های مسلح مخالف اسد را دستگیر کردند. آنها همچنین از راه بلندگوهای مساجد شهر از ساکنان خواستند «اسلحه خود را به دولت اسلامی تحویل دهند» چرا که این تشکیلات در پی «پیاده کردن شریعت اسلامی» است.

ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه که از سوی غرب حمایت می‌شود، در بیانیه‌ای که هفته گذشته منتشر کرد، داعش را «گروهی تروریستی» متهم کرد که به سود نظام بشار اسد، فعالیت می‌کند. این ائتلاف از جنگ گروه‌های مسلح اپوزیسیون علیه داعش، اعلام حمایت کرد.
XS
SM
MD
LG