لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۴

رئیس پیشین موساد: حکومت ایران بقایش را به بمب ترجیح می‌دهد


داگان در کنار نتانیاهو
داگان در کنار نتانیاهو
مئیر داگان، رییس پیشین موساد اسرائیل، در تازه‌ترین اظهار نظر در باره سیاست‌های دولت این کشور در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران، تأکید کرده است که اسرائیل باید به رییس جمهوری آمریکا در مورد بازداشتن ایران از رسیدن به جنگ افزار هسته‌ای، اعتماد کند.

داگان همچنین گفته است که حتی با بمباران همه تأسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، دانش هسته‌ای از ایران نخواهد گرفت و دانشمندان هسته‌ای ایران همچنان این دانش را در مغز خود خواهند داشت و تجربیات هسته‌ای ایران محفوظ خواهد بود.

مئیر داگان در سومین مصاحبه خود با رسانه‌های اسرائیل در شانزده ماهی که از ریاست هشت ساله موساد کنار رفته است، در گفت‌و‌گو با روزنامه انگلیسی زبان اسرائیلی «جروزالم پست»، این نظر خود را نیز مورد تأکید قرار داده است که حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران، دستکم یک جنگ منطقه‌ای را در پی خواهد آورد و ثبات و اقتصاد منطقه را به خطر خواهد انداخت.

آقای داگان گفته است که با وقوع یک جنگ در منطقه، «این بازوان تروریستی ایران» در منطقه، حزب الله، حماس و جهاد اسلامی و شاید حتی ارتش سوریه خواهند بود که سمت و سوی جنگ را مشخص خواهند کرد و چنین جنگی نیز هرگز برنامه هسته‌ای ایران را هرگز متوقف نخواهد کرد بلکه تنها مدتی آن را با تأخیر روبرو خواهد کرد.

رییس پیشین موساد در مصاحبه با جروزالم پست ین سخنان را نیز تکرار کرده است که اسرائیل هرگز هیچ گونه عنادی با ملت ایران نداشته است و نباید خود را در صف مقدم چنین مخالفتی قرار دهد.

مئیر داگان تأکید کرده است که یکی از دلایل مهم مخالفت او با رویکرد دولت کنونی کشورش این است که سران این دولت جاه طلبی‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یکی از زمینه‌های اصلی مخالفت اسرائیل علیه ایران ترسیم کرده‌اند و این، یک اشتباه است در حالی که اسرائیل باید مرتب تأکید کند که جامعه جهانی باید درگیر این مسایل باشد، که پیشاپیش نیز جامعه جهانی توجه کافی به این معضل دارد.

داگان گفته است که اگر ایران به جنگ افزار هسته‌ای برسد، این یک تهدید برای همه دنیاست و لذا تمامی جامعه بین‌المللی باید با چنین معضلی دست و پنجه نرم کند.

جروزالم پست از مئیر داگان پرسیده است که آیا تکرار اظهارات انتقادی از زبان او علیه رویکرد‌های دولت کنونی اسرائیل، عملاً در راستای منافع سران جمهوری اسلامی نیست و آیا او با این سخنان عملاً به ایران امکان نمی‌دهد که در حاشیه‌ای امن، به پیشبرد هدف‌های برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد؟

آقای داگان با رد این اتهام از خود، تأکید کرده است که اتفاقاً زمانی که سران ایران می‌بینند که او به عنوان فردی که هشت سال ریاست موساد را داشته، اینگونه فکر می‌کند و سخن می‌گوید، بنابراین، وی را بسیار جدی‌تر تلقی کرده و خواهند فهمید که در صورت عدم تمکین به خواسته جامعه جهانی، هر گزینه‌ای که گزینه نظامی باید در انتهای جدول احتمالات باشد، کاملاً جدی است.

آقای داگان پرسیده است، وقتی که باراک اوباما تأکید دارد که او اجازه نخواهد داد که ایران به سلاح هسته‌ای برسد و اگر اسرائیل نتواند به آمریکا و اوباما اعتماد کند، پس باید به چه کسی اعتماد نماید؟

مئیر داگان ابراز اطمینان کرده است که سران جمهوری اسلامی ایران در ‌‌نهایت، بقای خود و حکومتشان را بر هر گونه سلاح اتمی ترجیح خواهند داد.

مئیر داگان در ماه‌های گذشته نیز با هر گونه احتمال حمله پیشگیرانه اسرائیل به ایران بشدت مخالفت کرده و آن را دارای نتایجی «فاجعه بار» توصیف کرده بود.

داگان تنها رییس پیشین موساد یا تنها مسئول سابق نهادهای مهم اطلاعاتی و نظامی اسرائیل نیست که با سیاست‌های دولت کنونی کشورش در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران، آشکارا مخالفت می‌کند.

افراییم هلوی نیز که پیش از میئر داگان، یک دوره چهار ساله رییس موساد بود، حتی گفته است که می‌توان با یک ایران هسته‌ای هم کنار آمد زیرا ایران هسته‌ای بلافاصله بمب خود را به سوی اسرائیل شلیک نخواهد کرد.
XS
SM
MD
LG