لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۰

«مذاکرات کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای وضع تحریم‌های تازه علیه ایران»


دیپلمات‌ها می‌گویند به دنبال انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اتحادیه اروپا خود را برای وضع تحریم‌های تازه علیه ایران آماده می‌کند.

به گفته این دیپلمات‌ها، فرانسه و بریتانیا، خواستار وضع «تحریم‌های سخت‌» علیه ایران شده‌اند مگر اینکه ایران در مورد برنامه اتمی‌ خود با جامعه بین المللی همکاری کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز ، از پیش، گفت‌وگوها بر سر تحریم ایران در شماری از پایتخت‌های اروپایی آغاز شده و ممکن است در نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در روز دهم آذر، طرح‌های اتحادیه اروپا برای تحریم‌های تازه به طور رسمی اعلام شود.

یک دیپلمات اروپایی به رویترز در این باره گفت: «کارشناسان هم‌اکنون درباره شماری از گزینه‌ها رایزنی می‌کنند اما مشکل بتوان نتیجه این گفت‌وگوها را پیش‌بینی کرد.»؛ چراکه به گفته این دیپلمات هنوز مشخص نیست که چه هنگام اعضای اتحادیه اروپا بتوانند به یک اجماع در مورد چندو چون تحریم‌های تازه علیه ایران دست یابند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه‌شنبه در گزارش تازه خود اعلام کرد برپایه اطلاعاتی که دیگر کشورها در اختیارش گذاشته‌اند، ممکن است ایران به سوی ساخت بمب اتم پیش برود.

در این گزارش قید شده است که پس از ۲۰۰۳ که ایران بخشی از فعالیت‌های مخفی خود ار متوقف کرد، احتمال دارد آن را در ابعاد و اشکال دیگر دنبال کرده باشد.

دیپلمات‌های غربی به رویترز گفته‌اند آن دسته از تحریم‌هایی که بخش انرژی ایران را هدف قرار دهد، ممکن است سیاست تهران را تغییر دهد.

با این حال با توجه به بحران اقتصادی در آمریکا و اتحادیه اروپا چنین تحریم‌هایی می‌تواند اقتصاد شکننده جهانی را هر چه بیشتر در بحران فرو برد.

رویترز می‌افزاید، برخی دولت‌های اروپایی ابراز نگرانی کرده‌اند که تحریم‌های شدید اقتصادی می‌تواند مردم ایران را در مضیقه و فشار بگذارد.

برپایه این گزارش، شماری از کشورهای اتحادیه اروپا هم تمایلی ندارند که مقام‌های ایرانی هدف تحریم قرار گیرند چراکه به عقیده این کشورها، چنین اقداماتی می‌تواند کانال گفت‌وگوهای آینده با ایران را ببندد.

به گفته دیپلمات‌ها، شماری از دولت‌های اروپایی نیز نیز نگران هستند که با گسترش تحریم‌های یکجانبه اتحادیه اروپا به بخش نفت و انرژی ایران، منافع اقتصادی این کشورها مورد خطر قرار گیرد.

ایران تاکنون هدف چهار قطعنامه تحریمی شورای امنیت قرار گرفته و ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های یکجانبه دیگری علیه تهران وضع کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG