لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۰

تلاش خریداران آسیایی نفت ایران برای معافیت از تحریم‌ اروپا


یک نفتکش حامل نفت ایران در آب‌های سنگاپور
یک نفتکش حامل نفت ایران در آب‌های سنگاپور
در حالی که اتحادیه اروپا قرار است در سوم فروردین ماه درباره جزییات تحریم نفتی ایران تصمیم بگیرد، گزارش‌ها حاکی از آن است که خریداران آسیایی در تلاشند، با اخذ معافیت از این تحریم‌ها آسیب نبینند.

یکی از بندهای مندرج در تحریم نفتی ایران، ممنوعیت شرکت‌های بیمه‌ اروپایی از پوشش تانکر‌های حامل نفت ایران است؛ از آنجا که بخش بزرگی از شرکت‌های بیمه اروپایی هستند، کشورهای آسیایی با دشواری جدی در خرید نفت ایران مواجه خواهند شد.

بر پایه مصوبه اتحادیه اروپا از ۱۱ تیرماه سال آینده، تمامی کشور‌های اتحادیه اروپا خرید و حمل و نقل نفت ایران را متوقف می‌کنند و فروش بیمه به تانکر‌های حامل نفت ایران و نیز ارائه هرگونه خدمات مالی به صنایع نفت ایران هم کاملا متوقف خواهد شد.

خبرگزاری رویترز گزارش کرده است که ‌هم‌اکنون بحثی در این باره در محافل دیپلماتیک اروپا در جریان است و از قرار معلوم کشورهای اتحادیه اروپا در این باره به اتفاق نظر نرسیده‌اند.

چین، ژاپن، کره جنوبی و هند که بزرگ‌ترین مشتریان ایران بشمار می‌آیند حدود نیمی از دو میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت صادراتی ایران را خریداری می‌کنند.

ولی بزرگ‌ترین مانعی که این مشتریان و ایران با آن روبرو شده‌اند یافتن راه حلی برای حمل نفت ایران به مشتریان آسیایی آن است.

تمامی تانکرهای نفتکش باید بیمه داشته باشند و با اجرای کامل تحریم‌های اتحادیه اروپا بیشتر شرکت‌های بیمه بین‌المللی دیگر نمی‌توانند تانکرهای حامل نفت ایران را بیمه کنند.

مقر بزرگ‌ترین شرکت‌های بیمه جهان در آمریکا و اروپاست و آنها حاضر نیستند تحریم‌ها علیه ایران را نقض کنند زیرا بخش بزرگی از درآمد این شرکت‌ها از مشتریان اروپایی و آمریکایی آنان تامین می‌شود.

مذاکرات نمایندگان خریداران نفت ایران با اتحادیه اروپا برای یافتن راه حل مورد قبول هر دو طرف از چند هفته پیش آغاز شده ولی تا کنون به نتیجه نرسیده است.

یکی از مقامات کره جنوبی به خبرگزاری رویترز گفته است که در صورت عدم پیدا کردن راه حلی برای ارائه خدمات بیمه به تانکرهای حامل نفت ایران کره جنوبی از ۱۱ تیرماه دیگر نمی‌تواند نفت ایران را دریافت کند.

کمپانی بیمه «پی‌ اند آی» ژاپن هم که بزرگ‌ترین شرکت بیمه تانکرهای نفتی آن کشور است گفته است که با اجرای تحریم‌ها این شرکت نفتکش‌هایی را که به حمل و نقل نفت ایران ادامه دهند حداکثر تا هشت میلیون دلار بیمه خواهد کرد. این در حالیست که پوشش بیمه این تانکر‌ها هم اکنون یک میلیارد دلار است.

در صورتیکه وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشست هفته آینده نتوانند برای حل این مشکل کشور‌های آسیایی بتوافق برسند، مذاکرات احتمالا در ماه آوریل هم ادامه خواهد یافت.

گرچه ایران و یا مشتریان آسیایی آن می‌توانند تانکرهای نفتکش را از طریق شرکت‌های بیمه محلی در چین، ژاپن و یا کشور‌های خاورمیانه بیمه کنند ولی این شرکت‌ها هم با کمپانی‌های بیمه اروپا و آمریکا همکاری تنگاتنگی دارند و شماری از آنها حاضر نیستند خطر از دست دادن دیگر مشتریان خود را بپذیرند.

از سوی دیگر قطع صادرات نفت ایران احتمالا به افزایش قیمت نفت و بالا رفتن هزینه کشورهای مصرف کننده منجر خواهد شد.

سه روز پیش رهبران آمریکا و برتیانیا توافق کردند در صورت لزوم از ذخایر استراتژیک نفت خود برای کنترل قیمت نفت استفاده کنند.

عربستان سعودی و چندین کشور حاشیه خلیج فارس هم گفته‌اند که برای جبران ناشی از خلاء قطع صادرات نفت ایران آماده‌اند تولید و صادرات نفت خود را افزایش دهند.

با این حال اداره اطلاعات انرژی آمریکا، هشدار داده است در صورتی که نفت ایران از بازار جهانی حدف شود، کمبود عرضه شش برابر خواهد شد و به ۳ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.
XS
SM
MD
LG