لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۳

انتخابات در ۱۱ استان و شهر تهران به مرحله دوم کشیده شد


با ادامه شمارش آرای انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پایان شمارش در برخی از حوزه‌ها، حوزه‌هایی که انتخابات در آنها به مرحله دوم کشیده شده در حال مشخص شدن است. آمار اولیه نشان می‌دهد که در ۲۰ حوزه انتخابیه و از جمله تهران، انتخابات مرحله دوم برگزار خواهد شد.

برپایه قانون انتخابات، چنانچه در مرحله اول یک یا چند نفر از نامزد‌ها یک چهارم آرا به علاوه یک را به دست نیاورند، انتخابات به مرحله دوم کشیده می‌شود.

بر این پایه، میان نامزدهایی که اکثریت یک چهارم آرا را در مرحله اول به دست نیاورده‌اند، تنها به تعداد دو برابر نمایندگان مورد نیاز از میان کسانی که بیشترین رای در مرحله اول کسب کرده‌اند، رقابت انتخاباتی در مرحله دوم برگزار می‌شود.

براساس آخرین آمار ستاد انتخابات کشور که شامگاه شنبه ۱۳ اسفندماه منتشر شد، ۱۶۳
نماینده مجلس شورای اسلامی مشخص شدند. مجلس شورای اسلامی ۲۹۰ کرسی دارد.
قرار است آمار نهایی پیش از ظهر یکشنبه اعلام شود.

این آمار نشان از آن دارد که نمایندگان ۱۹ استان در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، به طور کامل مشخص شدند. اما در برخی از حوزه‌های ۱۲ استان دیگر، قرار است انتخابات دور دوم برگزار شود.

لرستان، خوزستان، ایلام، اصفهان، همدان، یزد، گیلان، کرمانشان، کردستان، فارس، اردبیل و تهران استان‌هایی هستند که شاهد برگزاری انتخابات دور دوم خواهند بود.

با توجه به تقسیم بندی کشور به ۱۱۴ حوزه انتخابیه، تکلیف ۹۴ حوزه در مرحله اول مشخص می‌شود و تکلیف ۲۰ حوزه دیگر در مرحله دوم تعیین می‌شود.

خبرگزاری ایلنا گزارش داده است که در حوزه تهران بزرگ اکثر نامزد‌ها که بیشترین آرا را به دست آورده‌اند، موفق به کسب یک چهارم آرا نشده‌اند و بر همین اساس انتخابات در این حوزه به دور دوم کشیده خواهد شد.

حسنعلی نوری جانشین رئیس ستاد انتخابات کشور هم شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال به دور دوم کشیده شدن انتخابات در تهران گفت: «معمولا در انتخابات مجلس حوزه انتخابیه تهران به دور دوم کشیده می‌شود.»

هنوز زمان دقیق برگزاری مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی مشخص نیست. مصطفی محمد نجار وزیر کشور جمعه در گفت‌و‌گو با شبکه سوم سیما در خصوص مرحله دوم انتخابات گفته بود: «در برخی حوزه‌ها مرحله دوم را خواهیم داشت و بعد از جمعبندی نتایج و تأیید شورای نگهبان حداکثر ظرف مدت یک ماه زمان مرحله دوم انتخابات مجلس نهم را با توافق شورای نگهبان تعیین می‌کنیم.»
XS
SM
MD
LG