لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۹

چند کشور اروپایی خواستار تعویق تحریم نفت ایران شدند


مهرداد عمادی، مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا، در گفت‌وگو با رادیو فردا از درخواست چند کشور اروپایی برای تعویق تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا خبر داد.

به گفته این مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا، در این هفته چند عضو اتحادیه اروپا، درخواست کرده‌اند برای «هماهنگی» بیشتر، تحریم‌ نفت ایران به تعویق بیفتد.

اتحادیه اروپا روز چهاشنبه اعلام کرده بود، برای تحریم ایران میان اعضا توافق اصولی حاصل شده است.

اکنون مهرداد عمادی، مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا می‌گوید، شماری از کشورهای اروپایی خواسته‌اند «تخفیف‌هایی» را هم که ایران برای این کشورها در نظر داشته، مورد محاسبه قرار گیرد؛ مضاف بر اینکه برخی از اقتصادهای اروپایی هم نمی‌توانند خود را به سرعت با شرایط جدید مطابقت دهند.

از سوی دیگر یک دیپلمات بلندپایه اروپایی به خبرگزاری فرانسه گفته است، این اتحادیه از جمله با عربستان در تماس است تا مشخص شود آیا عربستان می‌تواند فقدان نفت ایران در بازار را جبران کند یا نه.

یک دیپلمات دیگر اروپایی نیز به این خبرگزاری گفته است که محور اصلی مذاکرات این است که چه هنگام قراردادهای کنونی با ایران لغو شوند. این دیپلمات در ادامه گفته است که در این مورد هنوز توافقی حاصل نشده است.

مهرداد عمادی درباره اینکه کشورهای عضو اتحادیه چقدر زمان خواسته‌اند تا خرید نفت ایران را متوقف کنند، به رادیو فردا گفت: «بیشترین مهلت زمانی که من به صورت غیر رسمی شنیده‌ام یک مهلت شش ماهه بوده است. این طولانی‌ترین زمانی بوده است که درخواست شده است؛ اما در دو مورد دیگر صحبت از یک مهلت ۱۲ تا ۱۴ هفته ای بوده است که این کشورها شروع به کاهش خرید از ایران کرده و بعد، این خرید را به صفر برسانند.»

این مشاور اقتصادی اروپا با اشاره به بحران اقتصادی عمیق برخی کشورهای اروپایی گفت که از این کشورها نمی‌توان انتظار داشت دست به ریسک‌های جدی بزنند چراکه این اقدامات می‌تواند حتی به تعویض دولت‌ها منجر شود.

وی با این حال اظهار داشت از آنجا که در سطوح عالی سیاسی اتحادیه اروپا برای تحریم نفت ایران توافق حاصل شده این، تحریم به «احتمال بسیار زیاد» دیر یا زود عملی خواهد شد.

در همین حال خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات نوشته است که یونان خواستار یک سال مهلت برای توقف خرید نفت از ایران شده است.

روز جمعه رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، با حضور در جزیره خارک، گفت که کشور در شرایط «جنگ اقتصادی» به سر می‌برد و نقش صنعت نفت در این برهه مهم است.
XS
SM
MD
LG