لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۴

ابراز خرسندی وزیر دفاع اسرائیل از انفجار در پادگان سپاه


اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، یک روز پس از انفجار مهیب در یک پادگان سپاه پاسداران، با خرسندی از این حادثه، ابراز امیدواری کرد که ایران شاهد رویدادهای بیشتری از این دست باشد.

اهود باراک روز یکشنبه به رادیو ارتش اسرائیل گفت: «من از حد و اندازه این انفجار اطلاعی ندارم؛ اما اگر این (رویدادها) افزایش یابد خوب است.»

بنا بر اعلام روابط عموی سپاه در پی انفجاری که در پادگان نظامی بیدگنه ملارد واقع در غرب تهران روی داد، ۱۷ نفر جان خود را از دست دادند.

یکی از این کشته‌شدگان حسن تهرانی مقدم، از فرماندهان دوره جنگ و مسئول سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران است که بنا بر اخبار منتشر شده یکی از بنیانگذاران برنامه موشکی ایران بوده است.

سرلشکر مصطفی ایزدی، در یادداشتی، حسن تهرانی‌مقدم را «بنیانگذار توپخانه» سپاه در دوران جنگ معرفی کرد و نوشت وی از سال ۱۳۶۳ کار بر روی سامانه موشکی زمین به زمین زمزم سپاه را آغاز کرد.

مصطفی ایزدی در یادداشت همچنین خود آورده است: «یقیناً بایستی ایده‌های شکوفای این سردار رشید اسلام را مؤثر در پیروزی‌های ملل منطقه و جنگ‌های ۳۳ روزه حزب الله قهرمان و ۲۲ روزه حماس که مقدمه حرکت بیداری اسلامی در منطقه است، دانست.»

در حالی که اسرائیل، همه گزینه‌ها را برای توقف برنامه هسته‌ای ایران محتمل دانسته، ایران هم تصریح کرده است که در صورت تعرض به خاکش اسرائیل را هدف قرار خواهد داد.

موشک‌های شهاب ۳ ایران با برد نزدیک به ۲۰۰۰ کیلومتر، قادر است اسرائیل را هدف قرار دهد.

از سوی دیگر، روز یکشنبه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بار دیگر هشدار داد که نباید فرصت را برای متوقف کردن ایران در رسیدن به سلاح اتمی از دست داد.

نتانیاهو گزارش اخیر آژانس را تاییدکننده مواضع بسیاری از کشورها در قبال ایران دانست و گفت: «ایران به طور نظام‌مند در حال ساخت سلاح هسته‌ای است.»

نخست‌وزیر اسرائیل با بیان اینکه ایران صلح جهانی را «به خطر انداخته» اظهار داشت باید تا دیر نشده جامعه جهانی، ایران را از دستیابی به بمب بازدارد.

در گزارشی که به تازگی یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، منتشر کرد، گفته شده است که احتمالا پس از سال ۲۰۰۳ هم، ایران به طرق دیگری برنامه نظامی- هسته‌ای خود را به پیش برده است.

آژانس در گزارش خود قید کرده از اطلاعات دیگر کشورهای عضو نیز برای تهیه این گزارش استفاده کرده است.
XS
SM
MD
LG