لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۴

«تعویق» رزمایش آمریکا و اسرائیل؛ سفر ژنرال آمریکایی به اسرائیل


زیردریایی اسرائیلی در کنار یک ناو آمریکایی در بندر حیفا.
زیردریایی اسرائیلی در کنار یک ناو آمریکایی در بندر حیفا.
همزمان با انتشار خبر سفر قریب‌الوقوع رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به اسرائیل، رادیو ارتش اسرائیل اعلام کرد رزمایش مشترک آمریکا و اسرائیل به دلیل فضای «تنش‌آلود» منطقه به تعویق افتاده است.

آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد، ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا قرار است این هفته به اسرائیل سفر کند که به نوشته این خبرگزاری احتمال می‌رود ایران محور گفت‌وگوی او با مقام‌های اسرائیلی باشد.

این گزارش می‌ا‌فزاید وزارت دفاع اسرائیل تایید کرده است که رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا قرار است به این کشور سفر کند.

این نخستین سفر ژنرال دمپسی به اسرائیل در سمت رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکاست.

این سفر در بحبوحه تنش ایران و کشورهای غربی و انتشار خبرهایی درباره «نگرانی» واشینگتن از اقدام یکجانبه اسرائیل علیه تاسیسات هسته‌ای ایران است.

در عین حال پس از ترور معاون تاسیسات غنی‌سازی نطنز، که برخی رسانه‌های غربی احتمال داده‌اند، از سوی اسرائیل صورت گرفته باشد، بر میزان تنش‌ها در منطقه افزوده است.

پس از این ترور ایران به طور رسمی، مسئولیت آن را به عهده آمریکا و بریتانیا دانست و آیت‌الله خامنه‌ای و حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، انگشت اتهام را به سوی اسرائیل نشانه رفتند.

آمریکا صریحا هرگونه دخالت در این ترور را رد و آن را محکوم کرده است و رئیس جمهور اسرائیل هم گفته است تا آنجا که وی اطلاعات دارد این اقدام کار اسرائیل نبوده است.

آسوشیتدپرس می‌نویسد این ترور یک روز پس از اظهارات ژنرال بنی گانتز، رئیس ستاد مشترک اسرائیل، در پارلمان این کشور درباره ایران رخ داد.

رئیس ستاد مشترک اسرائیل در پارلمان اسرائیل گفته بود که ۲۰۱۲ ، «سالی خطیر» برای ایران خواهد بود چراکه «رویدادهای غیرطبیعی» برای ایران رخ خواهد داد.

رئیس ستاد مشترک اسرائیل قرار است این هفته به بروکسل رود و با مقام‌های ناتو گفت‌وگو داشته باشد.

روز پنجشنبه باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درباره ایران به گفت‌وگو پرداخت.

آسوشیتدپرس می‌نویسد، مقام‌های دولت باراک اوباما از این نگران هستندکه گسترش فعالیت‌های غنی‌سازی از سوی ایران، اسرائیل را به حمله نظامی به ایران سوق بدهد.

اقدامی که پیش از این، مقام‌های عالی‌رتبه آمریکایی و حتی رئیس پیشین موساد، مئیر داگان، نسبت به عواقب پیش‌بینی‌ناپذیر و هولناک آن هشدار داده‌اند.

در حالی که دولت باراک اوباما، تحریم‌های سنگینی را علیه ایران وضع کرده و متحدان واشینگتن را نیز علیه تهران بسیج کرده است، در اسرائیل شماری از مقام‌های این کشور این اقدامات را ناکافی دانسته‌اند.

موشه یالون، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور استراتژیک اسرائیل، از جمله مقاماتی است که این تحریم‌ها را ناکافی ارزیابی کرده است؛ یالون از آمریکا انتقاد کرده که چرا هنوز بانک مرکزی و بخش نفت ایران را به طور کامل فلج نکرده است.

پیش از این، آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل، هم گفته بود که به نظر می‌رسد اروپایی‌ها تنها برای آرام کردن اسرائیل حرف از تحریم ایران می‌زنند درحالی که به گفته او اسرائیل هرگونه اقدامی علیه ایران را می‌سنجد و پیامدهای آن را بررسی می‌کند و نیازی به آرام شدن ندارد.

«تعویق» رزمایش آمریکا و اسرائیل

از سوی دیگر رادیو دولتی اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد، رزمایش مشترک ایالات متحده و اسرائیل، به دلیل مسائل مالی تعویق افتاده و به آخر سال ۲۰۱۲ موکول شده است.

این در حالی است که رادیو ارتش اسرائیل به نقل از منابع نظامی این کشور اعلام کرد که رزمایش «چالش وخيم ۱۲» به دلیل برهه «تنش‌آلود» کنونی به تعویق افتاده است.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد، به نظر می‌رسد این رزمایش می‌توانست سطح تنش در منطقه را با ایران به نحو خطرناکی بالا ببرد و از این رو به تعویق افتاده است.

این خبرگزاری همچنین با اشاره به دو مقاله منتشر شده در «فارین پالیسی» و «وال استریت جورنال» می‌نویسد آنطور که این مقالات نشان می‌دهند، واشینگتن در برخورد با ایران، دارای اختلاف نظر با اسرائیل است.

نشریه فارین پالیسی به تازگی نوشت ماموران موساد در تماس با گروه جندالله، خود را ماموران سیا معرفی می‌کردند که خشم واشینگتن را در پی داشته به طوری که اوباما پس از به قدرت رسیدن شماری از همکاری‌های «کلیدی» با اسرائیل را قطع کرد.

وال استریت جورنال هم روز شنبه، ۲۴ دی‌ماه، در گزارشی از «نگرانی فزاینده» مقامات دولت آمریکا از حمله نظامی اسرائیل به ایران خبر داده و نوشت اسرائیل به‌رغم «اعتراض ایالات متحده» در حال آماده شدن برای حمله است. این روزنامه در همین زمینه از «پیام‌های محرمانه» شخص رئیس جمهور آمریکا، وزیر دفاع، و «دیگر مقامات عالی» آمریکا به رهبران اسرائیل خبر داده است.
XS
SM
MD
LG