لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۶

اشاره احمدی‌ مقدم به نقش مستقیم خامنه‌ای در حصر موسوی و کروبی


اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده پلیس ایران، میرحسین موسوی و مهدی کروبی را با طلحه و طبیر مقایسه کرد که «مستوجب مرگ» بودند.
اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده پلیس ایران، میرحسین موسوی و مهدی کروبی را با طلحه و طبیر مقایسه کرد که «مستوجب مرگ» بودند.
اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده پلیس ایران، در گفت‌وگویی با روزنامه کیهان که روز سه‌شنبه، پنج دی، منتشر شد، تایید کرد که میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از رهبران مخالف سیاست‌های حکومت ایران، به خواسته آیت‌الله خامنه‌ای در «حصر خانگی» به‌ سر می‌برند.

آقای احمدی‌ مقدم گفت: «فکر می‌کنید برای افرادی که چنین فتنه‌ای را به پا کردند حصر خانگی کافی بود؟ قطعا در هر جای دنیا چنین اتفاقی می‌افتاد با عوامل آن برخورد خیلی شدیدتری می‌کردند؟ اما چرا نشد. طبیعی است، زیرا که ما داریم در یک نظام متصف به ولایت فقیه و در یک حکومت اسلامی که الگویش را امیرالمومنین قرار داده است زندگی می‌کنیم.»

فرمانده پلیس ایران در ادامه از تهیه فهرست ۴۰ نفره‌ای پس از خشونت‌های روز عاشورا سال ۱۳۸۸ (شش دی) سخن گفت که به گفته او در جریان «فتنه» نقش داشتند و باید دستگیر می‌شدند، اما آیت‌الله خامنه‌ای با دستگیری چند تن از آنان مخالفت کرده و مسئولیت آنان را برعهده گرفته است. از گفته‌های آقای احمدی مقدم چنین برمی‌آید که میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیز در شمار کسانی بوده‌اند که آقای خامنه‌ای در آن زمان با دستگیری آنان مخالفت کرده است.

آقای احمدی‌مقدم در مصاحبه خود با روزنامه کیهان که زیر نظر نماینده رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود با «پیمان‌شکن» خواندن میرحسین موسوی و مهدی کروبی که چند سال‌ ریاست دولت و مجلس ایران را بر عهده داشتند، همچنین به صورت تلویحی گفت که آنها «مستوجب مرگ» هستند و تنها به خاطر «مصلحت جامعه اسلامی» برخورد شدیدی با این دو نشده است.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ بودند که نتایج این انتخابات و پیروزی محمود احمدی‌نژاد را نپذیرفتند و آن را حاصل «تقلب» و «مهندسی آرا» خواندند.

انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در ایران به اعتراضات گسترده‌ای انجامید که حکومت ایران و حامیان آن عنوان «فتنه» را برای آن به کار می‌برند. در پی این انتخابات، تهران و برخی از شهرهای بزرگ کشور شاهد تظاهرات و برخورد نیروهای امنیتی و هواداران حکومت با معترضان بود که به کشته شدن چندین تن انجامید.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیز در نهایت از زمستان سال ۱۳۸۹ در خانه خود محبوس شدند و این حصر خانگی علی‌رغم انتقاد فعالان سیاسی و حقوق بشر همچنان ادامه دارد.

با این حال مقامات رسمی ایران به‌ طور معمول از بیان واژه «حبس» و حتی اصطلاح «حصر خانگی» درباره آقای موسوی و آقای کروبی خودداری می‌کنند، به‌ طوری که غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور، در یکی از آخرین اظهار نظرهای خود در این‌ باره گفت: «آنها [موسوی و کروبی] حبس نیستند و در خانه هستند.»

اما اکنون فرمانده پلیس ایران گامی فراتر برداشته و ضمن به کار بردن اصطلاح «حصر خانگی» درباره میرحسین موسوی و مهدی کروبی، به صورت تلویحی می‌گوید که حصر این دو چهره سیاسی خواسته آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، بوده است.

اسماعیل احمدی‌ مقدم با اشاره به «طلحه» و «زبیر» از شخصیت‌های دوران صدر اسلام و یاران پیامبر اسلام که بعدها به مخالفت با امام اول شیعیان روی آوردند، میرحسین موسوی و مهدی کروبی را با آنها مقایسه کرد و گفت: «مصداق امروز این افراد پیمان‌شکن آقایان موسوی و کروبی و تعدادی دیگر هستند.»

او شیوه برخورد آیت‌الله خامنه‌ای با این دو چهره سیاسی مخالف را نیز مانند شیوه برخورد امام اول شیعیان با طلحه و زبیر دانست و اظهار داشت: «حضرت امیر برخوردش با طلحه و زبیر در جنگ جمل چگونه بود؟ حضرت امیر دستور دادند با زبیر کاری نداشته باشید بگذارید برود با این که از سران فتنه بود و مستوجب مرگ....»

آقای احمدی‌مقدم در نهایت با اشاره به حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی گفت: «در یک مصلحت بالاتری معامله طلحه و زبیر با این‌ها شده است... ما نباید مصلحت جامعه اسلامی را نادیده بگیریم. شاید یک وقتی ایجاب کند "زبیری" را که در جنگ جمل شمشیر روی امیرالمومنین کشیده است آزاد بگذارند. قرار بود واقعا با این‌ها برخوردهای جدی کنیم، ولی آقا [آیت‌الله خامنه‌ای] اجازه ندادند.»
XS
SM
MD
LG