لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶

اوباما وضعیت ملی اضطراری در قبال ایران را یکسال دیگر تمدید کرد


باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده
باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده

باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده، با ارسال نامه‌ای به روسای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا وضعیت ملی اضطراری در قبال ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

در این نامه که تاریخ ۱۲ نوامبر، برابر با ۲۱ آبان را بر خود دارد، تاکید شده است: از آنجا که روابط ایران و آمریکا هنوز به حالت عادی در نیامده و فرایند اجرای توافق سال ۱۹۸۱ با ایران همچنان طی نشده است، رییس جمهوری آمریکا وضعیت ملی اضطراری در قبال ایران را تمدید می‌کند.

ایران و آمریکا سال ۱۹۸۱ با میانجی‌گری الجزایر به توافقی دست یافتند که به بحران گروگان‌گیری سفارت آمریکا در تهران پایان داد، اما هنوز برخی از مفاد این توافقنامه محل مناقشه است و مسائل میان طرفین حل‌نشده باقی مانده است.

اعلام وضعیت ملی اضطراری آمریکا در قبال ایران نیز به سال ۱۹۷۹ و ریاست جمهوری جیمی کارتر باز می‌گردد که از آن زمان هر سال توسط روسای جمهوری آمریکا تمدید شده است.

اما فرمان روز چهارشنبه باراک اوباما در حالی صادر می‌شود که ایران و قدرت‌های جهانی در آستانه سرآمدن مهلت دستیابی به توافق جامع اتمی قرار دارند، اتفاقی که روز سوم آذر رخ می‌دهد.

در این شرایط دو سناتور ایالات متحده روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای هشدار دادند که اگر توافق احتمالی اتمی با ایران به از بین بردن «برنامه اتمی غیرقانونی» تهران منجر نشود، همراه با دیگر اعضای کنگره آمریکا برای وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران اقدام خواهند کرد.

رابرت منندز، سناتور دمکرات نیوجرسی و مارک کرک، سناتور جمهوریخواه ایالت ایلینوی امضاءکنندگان این بیانیه هستند که تاکید می‌کند یک «توافق خوب» با ایران باید به معنای محدودیت سفت و سخت در مسیر تحقیقات اتمی ایران و توسعه آن و نیز از بین رفتن تمام ابعاد احتمالی نظامی-هسته‌ای ایران باشد.

به گفته این دو سناتور، «کاهش تدریجی تحریم‌ها» نیز زمانی باید رخ بدهد که ایران تمام مفاد توافقنامه را به‌طور دقیق اجرا کرده باشد.

این در حالی است که برخی از مقامات ایران بر رفع کامل تحریم‌ها تاکید دارند و آن را شرط دستیابی به توافق جامع اتمی عنوان کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG