لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۳

تأیید احکام اعدام رهبر اخوان‌المسلمین و ۱۸۲ اسلام‌گرای دیگر


محمد بدیع، رهبر اخوان المسلمین
محمد بدیع، رهبر اخوان المسلمین
دادگاهی در مصر احکام اعدام محمد بدیع، رهبر گروه اخوان‌المسلمین، و بیش از ۱۸۰ اسلام‌گرای دیگر را روز شنبه، ۳۱ خرداد تایید کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از عبدالرحیم عبدالمالک، مقام قضایی مصر نوشت، دادگاه شهر منیا که در ابتدا ۶۸۳ تن از اسلام‌گرایان را به اعدام محکوم کرده بود، روز شنبه حکم اعدام ۴ تن از آنها را به مجازات حبس ابد تغییر داد و ۴۹۶ نفر را نیز تبرئه کرد و در نهایت احکام اعدام ۱۸۳ نفر از متهمان، از جمله محمد بدیع را به تایید رساند.

این ۱۸۳ نفر متهم به قتل و تلاش برای قتل نیروهای پلیس در استان منیا و در جریان اعتراضات سال گذشته در مصر علیه اقدام ارتش در برکناری محمد مرسی، رئیس جمهور مخلوع مصر، هستند.

در این حال وکلای این افراد می‌گویند که احکام اعدام آنها هنوز قابل فرجام‌خواهی است.

این گزارش می‌گوید، خانواده‌های این متهمان که بیرون دادگاه تجمع کرده بودند از تایید احکام اعدام به شدت آشفته و گیج شده‌اند و تلاش می‌کنند از جزئیات رای دادگاه باخبر شوند.

مصر پس از سرنگونی محمد مرسی به دست ارتش این کشور و تسلط ژنرال عبدالفتاح سیسی بر حکومت شاهد اعتراضات مستمری بوده که به مرگ بالغ بر هزار نفر انجامیده است.

هم‌زمان ارتش نیز به بازداشت گسترده اسلام‌گرایان و به‌ویژه اعضا و هواداران گروه اخوان المسلمین اقدام کرد، گروهی که از مردم مصر برای حضور در اعتراضات دعوت می‌کرد.

اما صدور احکام اعدام رهبران اخوان‌المسلمین و دیگر اسلام‌گرایان مخالف آقای سیسی واکنش‌های منفی جهانی را به دنبال داشت و از جمله آمریکا و آلمان از آن به شدت انتقاد کردند.

دادگاه منیا پیش از این نیز احکام اعدام ۴۹۲ هوادار اخوان المسلمین را تبدیل به مجازات حبس ابد کرده بود.
XS
SM
MD
LG