لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۸

آمانو: لغو تحریم‌های ایران تا آخر ژانویه غیرممکن نیست


یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، لغو تحریم‌های ایران تا آخر ماه ژانویه را امری غیرممکن نمی‌داند، اما «به شرط آن که همه چیز خوب و درست پیش برود».

این مقام سازمان ملل متحد روز چهارشنبه، ۲۵ آذر در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز اطمینان داد که ایران به عنوان یکی از طرف‌های توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی، تعهدات خود را به سرعت اجرایی می‌کند.

وی اظهار داشت: «بازرسان ما مشغول انجام وظایف خود هستند و بر فعالیت‌های آنان [ایران] نظارت دارند که با توجه به گزارش آنها می‌توانم بگویم که ایران اقداماتی را که متعهد به انجام آن شده است به سرعت انجام می‌دهد.»

پیش از این سحن روحانی به دنبال بسته شدن پرونده «ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران»، موسوم به «پی‌ام‌دی»، تاکید کرده بود که تحریم‌ها علیه ایران در دی ماه رفع خواهند شد تا به این ترتیب به یکی از وعده‌های انتخاباتی او جامه عمل پوشانده شود.

آقای روحانی در عین حال به تعهدات ایران اشاراتی داشته و لغو قطعنامه شورای حکام و شش قطعنامه شورای امنیت را منوط به اجرای این تعهدات دانسته است.

این تعهدات شامل اقداماتی نظیر کاهش شمار سانتریفیوژها، خارج کردن قلب راکتور اراک و انتقال ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده ایران است که راه را بر لغو تحریم‌ها باز می‌کنند.

یوکیو آمانو نیز درباره امکان لغو تحریم‌ها در ماه ژانویه می‌گوید: «اگر پرسشتان این است که آیا ایران اقدامات مقدماتی خود را تا دو سه هفته دیگر به سرانجام می‌رساند، باید بگویم که دلیلی ندارد درباره آن تردید داشته باشم.

وی می‌افزاید: «اگر همه چیز خوب پیش برود، شرایط تسهیل می‌شود، اما اگر این میان سوءمدیریتی پیش بیاید، زمان بیشتری می‌گیرد. پیش‌بینی آن از الان سخت است.»

در همین حال رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از امضای تفاهم‌نامه نهایی میان ایران و قدرت‌های جهانی برای خروج قلب راکتور اراک خبر داده که روز دوشنبه آینده، ۳۰ آذر، انجام می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اکبر صالحی روز چهارشنبه، ۲۵ آذر اظهار داشت: «برای این که ما قلب رآکتور اراک را خارج کنیم، باید اقداماتی از سوی طرف مقابل انجام شود. یکی از این اقدامات بسته شدن پرونده گذشته و حال ایران بود که روز گذشته انجام گرفت. مورد دیگر این است که باید یک تفاهم‌نامه پایه‌ای به امضای ایران و طرف‌های مقابل برسد که امیدوارم روز دوشنبه آینده صورت پذیرد.»

با خروج قلب راکتور اراک و بازطراحی آن، مسیر دستیابی ایران به پلوتونیوم و تلاش احتمالی آن برای ساخت سلاح هسته‌ای مسدود می‌شود.

XS
SM
MD
LG