لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۳

ایران بار دیگر گزارش احمد شهید و نقض حقوق بشر را رد کرد


احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد
احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد

جمهوری اسلامی اتهام نقض شدید حقوق بشر در ایران را که در گزارش اخیر یکی از نمایندگان ویژه سازمان ملل متحد بازتاب یافته رد کرد و مدعی شد که همه این انتقادات با هدف «ایران‌هراسی» و «اسلام‌هراسی» مطرح می‌شود.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه، ۶ آبان، اظهارات فروزنده ودیعتی، از اعضای نمایندگی ایران در سازمان ملل، را منتشر کرده که خطاب به کمیته سوم مجمع عمومی این سازمان گفته است، انتقادات این کمیسیون از شرایط ایران به یک «برنامه بیهوده سالیانه» تبدیل شده است.

وی سپس با حمله به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، او را متهم کرد که تحت تاثیر «سیاست خارجی برخی کشورها» به انتقاد از شرایط ایران می‌پردازد و «هدف نهایی» این کشورها نیز پیشبرد پروژه «ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی» است.

آخرین گزارش احمد شهید درباره وضعیت حقوق بشر در ایران می‌گوید که از آغاز به کار دولت حسن روحانی، آمار اعدام در جمهوری اسلامی به‌شدت افزایش پیدا کرده است.

این گزارش همچنین از رواج شکنجه در زندان‌های ایران حکایت می‌کند و نیز بیان می‌کند که اقلیت‌های مذهبی همچنان تحت آزار حکومت جمهوری اسلامی قرار دارند.

در گزارش آقای شهید به وضعیت زنان در ایران هم پرداخته شده که نشان می‌دهد شرایط برای آنان رو به وخامت می‌رود و از جمله نوشته شده است که قوانین و سیاست‌های تبعیض‌آمیز علیه زنان و دختران که به آنان جایگاهی درجه دو در اجتماع می‌بخشد همچنان در ایران اجرا می‌شود و به این مسئله رسمیت می‌بخشد.

اما عضو نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد این مسئله را رد می‌کند و می‌گوید که زنان ایران مشکلی از این نظر ندارند.

فروزنده ودیعتی اظهار داشت: «من به عنوان یک زن هیچ وقت مواردی را که گزارشگر ویژه ادعا کرده است، تجربه نکرده‌ام.»

وی در ادامه با رد ادعای وجود شکنجه در زندان‌های ایران تاکید کرد که قوانین جمهوری اسلامی اجازه شکنجه را نمی‌دهد.

خانم ودیعتی در نهایت گفت: «ما به تلا‌ش‌هایمان برای پیشرفت حقوق بشر ادامه می‌دهیم، اما نه به خاطر قطعنامه و حکمی که اهداف سیاسی پشت آن است، بلکه به این خاطر که مردم و حکومت ما خواهان آن هستند.»

گزارش‌های احمد شهید درباره شرایط حقوق بشر در ایران همواره با انتقاد شدید مقامات جمهوری اسلامی همراه بوده و از جمله محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران، او را به «طرفداری از تروریسم» متهم کرده است.

اما احمد شهید در واکنش گفته است که این حملات تاثیری بر کار وی ندارد و باعث تشویش او نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG