لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۰

۲۰ هکتار از جنگل‌های نور مازندران در آتش سوخت


معاون سازمان جنگل‌های ایران خبر داد که براثر آتش‌سوزی روزهای پنج‌شنبه و جمعه در جنگل‎های شهرستان نور استان مازندران، حدود ۲۰ هکتار از این جنگل‌ها «به طور کامل» سوخته است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، بهزاد انگورج روز جمعه، ۶ آذر، گفت که یک بالگرد برای خاموش کردن آتش به این منطقه اعزام شده اما « به علت صخره‌ای و سخت گذر بودن مسیر، امکان اطفای حریق توسط بالگرد فراهم نشد.»

گفته‌های آقای انگورج درحالی است که خبرگزاری فارس به نقل از مصطفی علوی، عضو شورای اسلامی روستای «فولادکلا»، خبر داده است که این بالگرد آب‌پاش به دلیل «نقض فنی» امکان پرواز ندارد.

به گفته آقای علوی، این بالگرد روز جمعهقصد داشت تا از سد خاکی روستای «فولادکلا» مخزن خود را پر کند اما پس از نشستن، به ‌دلیل «نقض فنی» نتوانست عملیات آب‌گیری و اطفای حریق را انجام دهد.

گزارش‌های اولیه خبرگزاری فارس حاکی از شدت بالای این آتش‌سوزی بود تا حدی که اهالی روستای مجاور این جنگل‌ها برای ترک منازل خود آماده شده بودند.

این خبرگزاری در نهایت شامگاه روز جمعه به نقل از فخرالدین مقصودی، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان نور، خبر داد که این آتش‌سوزی« مهار» شده است.

آقای مقصودی در عین حال گفت که احتمال شعله‌ور شدن دوباره آتش به دلیل «وجود کنده‌های خشک و افتاده» و وزش باد وجود دارد.

پیش از این خداکرم جلالی، رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع ایران، وعده داده بود که «در صورت تامین اعتبار»، ۱۰ بالگرد برای استقرار در جنگل‌های شمال ایران خریداری خواهد شد.

در آتش‌سوزی‌های دو سال گذشته برخی از جنگل‌های شمال ایران از جملهبیش از ۵۰۰ هکتار از پارک ملی گلستان در آتش سوخته است.

درهمین حال حمیدرضا امام پناهی، فرماندار شهرستان رضوانشهر در استان گیلان، خبر داد که «آتش‌سوزی مهیب» در جنگل‌های این منطقه که از شامگاه پنج شنبه آغاز شده بود، پس از چند ساعت خاموش شده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آتش‌سوزی در دو هزار متر از جنگل‌های شهرستان رودبار در جنوب استان گیلان نیز که از عصر روزچهارشنبه شروع شده بود، روز پنج شنبه خاموش شد.

براساس گزارش سازمان جنگل‌ها و مراتع، تنها در پنج ماهه اول امسال حدود ۷ هزار هکتار جنگل و «مرتع مشجر» بر اثر آتش‌سوزی از بین رفته و بیش از ۱۹۵ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور در ۱۴ سال اخیر آتش گرفته است.

XS
SM
MD
LG