لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۶

یک مقام دولتی: تنها ماهواره واقعی ایران زمینگیر شده‌است


ماهواره مصباح
ماهواره مصباح

یک مقام سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، وابسته به وزارت علوم، می‌گوید که «تنها ماهواره کاربردی و واقعی» ایران به خاطر نبود موشک حامل، در یک اتاق نگهداری می‌شود.

عبدالرضا صمیمی، معاون توسعه فناوری این سازمان روز دوشنبه ۳۱ فروردین به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت که ماهواره مصباح آماده پرتاب است، اما به دلیل در اختیار نداشتن موشک حامل، پرتاب این ماهواره به تعویق افتاده است.

به گفته او، ماهواره مصباح در صورتی که موشک حامل مهیا شود، آماده پرتاب خواهد شد، اما این ماهواره در حال حاضر در اتاق تمیز نگهداری می‌شود.

ماهواره مصباح از سال ۱۳۸۴ که رونمایی شد، همچنان در انتظار آن به سرمی‌برد که به مدار زمین پرتاب شود.

مقامات ایران در سال ۱۳۸۸ اعلام کردند که این ماهواره را ایتالیا به مدار زمین خواهد فرستاد، اما شرکت ایتالیایی که در ساخت ماهواره مصباح با ایران همکاری کرده بود، این خبر را تکذیب کرد تا ماهواره مصباح همچنان بلاتکلیف بماند.

به گفته عبدالرضا صمیمی، ماهواره‌هایی که تاکنون ایران آنها را پرتاب کرده از نوع ماهواره کوچک هستند، اما ماهواره مصباح طراحی متفاوتی دارد که ایران هنوز موشک حامل مورد نیاز برای پرتاب آن را در اختیار ندارد.

اواسط بهمن ماه گذشته بود که مقامات دولت ایران اعلام کردند چهارمین ماهواره جمهوری اسلامی با عنوان «فجر» به فضا پرتاب شده و در مدار زمین قرار گرفته است.

به گفته آنها، ایران ماهواره‌های «تدبیر» و «شریف ست» را نیز آماده پرتاب دارد. اما آقای صمیمی تاکید دارد که ماهواره مصباح تنها ماهواره کاربردی و واقعی ایران است که ساخته شده.

طراحى و ساخت ماهواره مصباح در سال ۱۳۵۶ آغاز شد، اما وقوع انقلاب اسلامی وقفه‌ای طولانی‌مدت در ساخت این ماهواره پدید آورد تا در نهایت با این ماهواره با همکاری یک شرکت ایتالیایی تکمیل شد.

ایران می‌گوید که ماهواره‌ مصباح ماموریت‌های مخابراتی و تصویربرداری دارد. با این حال غرب نسبت به برنامه‌های فضایی ایران ابراز نگرانی کرده و گفته که ممکن است این برنامه در آینده در خدمت برنامه موشکی بالستیک قرار بگیرد.

XS
SM
MD
LG