لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴

تقدیر چند نماینده مجلس از وزارت اطلاعات برای بازداشت روزنامه‌نگاران


تعدادی از نمایندگان مجلس بازداشت روزنامه‌نگاران توسط وزارت اطلاعات را عملیاتی «پیچیده» و «هوشمندانه» نامیده‌اند.
تعدادی از نمایندگان مجلس بازداشت روزنامه‌نگاران توسط وزارت اطلاعات را عملیاتی «پیچیده» و «هوشمندانه» نامیده‌اند.
تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران در گفت‌وگوهایی جداگانه با خبرگزاری فارس که روز جمعه، ۱۳ بهمن، منتشر شد، از اقدام وزارت اطلاعات در بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران تقدیر کردند.

فتح‌الله حسینی، جواد کریمی قدوسی، محمد اسماعیلی، محمدصالح جوکار، حسن کامران دستجردی، حسین نقوی و منصور حقیقت‌پور، از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس، این اقدام وزارت اطلاعات را «به‌موقع» و «مقتدرانه» توصیف کرده و اعلام داشتند که کمیسیون امنیت ملی از وزارت اطلاعات حمایت خواهد کرد.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در هفته گذشته ۱۷ روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای در ایران را بازداشت کرد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه، ۱۱ بهمن، منتشر کرد، اتهام این روزنامه‌نگاران را همکاری با رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور مانند بی‌بی‌سی فارسی عنوان کرد و گفت که آنها اعضای «یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های رسانه‌ای متصل به اردوگاه رسانه‌ای استکبار» هستند.

این در حالی است که بی‌بی‌سی فارسی این ادعاها را تکذیب کرده و گفته است که هیچ‌گاه با این روزنامه‌نگاران همکاری نکرده است. ‌

اما برخی از نمایندگان مجلس ایران با تکرار ادعاهای وزارت اطلاعات کشور، از بازداشت روزنامه‌نگاران به عنوان عملیاتی «پیچیده» و «هوشمندانه» نام می‌برند که در آستانه یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران رخ داده است.

محمد اسماعیلی، نماینده زنجان، با «خائن» نامیدن روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده، نوید برخوردی «قاطعانه» با آنها را داد و اظهار داشت: «درخواست ما از این دستگاه امنیتی این است که همچنان اوضاع را تحت کنترل داشته باشد و با هرگونه حرکت ضدانقلابی برخورد سریع صورت گرفته و عوامل آن به مردم معرفی شوند.‌»

حسن کامرانی دستجردی، نماینده اصفهان، هم این روزنامه‌نگاران را «پیاده‌نظام دشمن» نامید و گفت: «سربازان گمنام امام زمان در عرصه جنگ سایبری و با پیچیدگی‌های اطلاعاتی در عرصه نرم‌افزاری، موفقیت‌های شایان توجهی داشته‌اند که این موفقیت‌ها و دستگیری پیاده‌نظام‌های دشمن در عرصه رسانه در داخل کشور قابل تقدیر و تحسین است.»

همچنین جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد و کلات، گفت: «دستگیری عوامل رسانه‌ای غرب در کشور پیام خوبی برای کسانی است که زمینه‌هایی این‌چنینی دارند تا روی خوش به پیشنهادات رسانه‌های غربی نشان ندهند.»

این در حالی است که در مقابل علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، به بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران اعتراض کرده و گفته است که این اقدامات «آرامش روانی و شغلی را از خبرنگاران سلب می‌کند».

آقای مطهری ضمن انتقاد از وزارت اطلاعات اظهار داشت: «سوال من این است که این روزنامه‌‏نگاران واقعا چه خبری را می‌توانند به بی‌بی‌سی برسانند که بی‌بی‌سی به آن دسترسی نداشته باشد؟ خوشبختانه در سایت‌های وابسته به نهادهای انقلابی کشور همه اخبار وجود دارد.»

نرگس جودکی، علی دهقان، ریحانه طباطبایی، فاطمه ساغرچی، میلاد فدایی اصل، سلیمان محمدی، ساسان آقایی، نسرین تخیری، جواد دلیری، امیلی امرایی، صبا آذرپیک، پوریا عالمی، پژمان موسوی، اکبر منتجبی، کیوان مهرگان، حسین یاغچی و مطهره شفیعی ۱۷ روزنامه‌نگاری هستند که در هفته گذشته بازداشت شدند.

در این میان تنها خانم مطهره شفیعی، خبرنگار روزنامه آرمان، آزاد شده است.

بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران در ایران اعتراض نهادهای بین‌المللی مانند دیدبان حقوق بشر، عفو بین‌الملل، گزارشگران بدون مرز و سازمان اطلاع‌رسانی و امنيت خبرنگاران ايتاليا را در پی داشته است.

در همین زمینه

XS
SM
MD
LG