لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۲

تشنج هنگام سخنرانی روحانی در مراسم سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی


سخنرانی حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، به مناسبت سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، به دنبال شعارهای اعتراضی تعدادی از حاضران علیه وی دچار اختلال شد.

گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، در روز چهارشنبه ۱۳ خرداد بیان می‌کند که «عده اندکی با سر دادن شعارهایی سعی داشتند در این مراسم اخلال ایجاد کنند، اما رییس جمهوری به سخنرانی خود ادامه داد و آن را به پایان رساند».

این گزارش اما به شعارهای معترضان و هویت آنان اشاره‌ای ندارد. ولی وب‌سایت خبری «انتخاب»، معترضان را «عده‌ای خاص» نامیده که شعارهای «مرگ بر منافق» و «مرگ بر آمریکا» سر داده‌اند.

انتخاب می‌نویسد که «شعارهای این عده باعث شد روحانی چند ثانیه‌ای سخنان خود را قطع کند، اما سپس خطاب به شعار دهندگان گفت: متشکرم، بفرمایید».

حسن روحانی و دولت او به خاطر مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ و به‌ویژه ایالات متحده هدف انتقادات و حملات شدید برخی از گروه‌های اصول‌گرا در داخل کشور قرار دارند تا جایی که مهدی کوچک‌زاده، نماینده مجلس شورای اسلامی چندی پیش صفت «خائن» را به محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نسبت داد که مسئول هیات مذاکره‌کنندگان ایرانی است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، هم روز چهارشنبه گزارش داد که بسیج دانشجویی در بزرگ‌ترین مراسم نیمه شعبان که در مسجد جمکران قم برگزار شد، جزوه‌ای چهار صفحه‌ای بر ضد مذاکرات هسته‌ای توزیع کرده است.

با این حال چنان‌چه وبسایت خبری «انتخاب» می‌نویسد، حسن روحانی پس از قطع کوتاه سخنرانی خود در مراسم سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی، خواستار «اتحاد داخلی» و «وحدت کلمه بین مردم» شده است.

مراسم سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی در خرداد ۱۳۸۹ نیز صحنه اعتراض برخی از حاضران به حسن خمینی، نوه آیت‌الله خمینی بود که با سر دادن شعارهای پی در پی مانع سخنرانی او شدند.

این رویداد در ادامه اتفاقات سال ۱۳۸۸ تفسیر شد در حالی که برخی اصول‌گرایان معتقد بودند حسن خمینی از معترضان به نتیجه انتخابات سال ۱۳۸۸ حمایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG