لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۹

هشدار روحانی به منتقدان: نهادهای ملی نمی‌توانند اپوزیسیون دولت باشند


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز شنبه، ۲۴ خرداد، در کنفرانسی خبری به منتقدان خود هشدار داد که با استفاده از پول ملت به نقد دولت نپردازند و نهادهای ملی را در خدمت اهداف حزبی قرار ندهند.

وی همچنین با اشاره به اختلافات میان ایران و قدرت‌های جهانی در جریان مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد که حتی اگر این مذاکرات به نتیجه هم نرسد، غرب نمی‌تواند نظام تحریم‌ها علیه تهران را احیا کند و شرایط پیشین، قابل بازگشت نیست.

به گزارش خبرگزاری‌های مهر و دانشجویان ایران، ایسنا، آقای روحانی که در سالروز پیروزی خود در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی حضور یافته بود، از این پیروزی به عنوان «نه بزرگ» مردم به نیروهای «افراطی داخلی» نام برد و گفت که افراطیون «فکر می‌کردند طرفداران فراوانی دارند و می‌توانند راه خشونت را طی کنند».

شعار آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ایران «اعتدال و تدبیر» بود، انتخاباتی که اکثریت قریب به اتفاق نامزدهای نهایی آن از میان محافظه‌کاران بودند.

دولت آقای روحانی نیز در ماه‌های اخیر تحت انتقاد شدید رسانه‌های محافظه‌کار قرار داشته است، به‌ویژه در رابطه با مذاکرات هسته‌ای، اما او تاکید می‌کند هر رسانه‌ای که از دولت انتقاد می‌کند «باید شناسنامه‌دار باشد» و این انتقادات را با شناسنامه حزب مربوطه خود مطرح کند، چرا که برخی از این رسانه‌ها متعلق به نهادهای ملی هستند.

وی اظهار داشت: «نهادهای ملی نمی‌توانند کار حزبی انجام دهند و اپوزیسیون دولت باشند... من به وزارت ارشاد توصیه می‌کنم هر حزب و جناحی که دنبال رسانه است، به سرعت مجوز رسانه به او داده شود، تا معلوم شود این رسانه متعلق به کدام حزب و گروه است... هم از حامیان دولت و هم از مخالفان خواهش می‌کنم در روزنامه، وب‌سایت یا هر رسانه‌ای که دارند، به نام حزب خودشان انتقاد کنند و یک وقت از بیت‌المال در مسیر دیگری استفاده نشود.»

پیش از این در پی بالا گرفتن موج انتقادات از دولت حسن روحانی در رسانه‌های وابسته به نیروهای نظامی، حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، به آنها هشدار داده بود «اگر روش خود را اصلاح نکنند با آنها برخورد خواهد شد».

نظیر چنین مواضعی را علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه، نیز بیان کرده است.

آقای سعیدی گفته است: «برخی اخبار خبرگزاری‌ها و رسانه‌های وابسته به سپاه دقت لازم را ندارد... انتظار می‌رود که خبرگزاری فارس و ديگر خبرگزاری‌ها در بيان خبر جامعيت داشته باشند، زيرا گاهی برخی اخبار بدون دقت و ملاحظه روی آنتن می‌رود.»

«نظام تحریم شکسته شده و دیگر شرایط قبل تکرار نمی‌شود»

اما مناقشه هسته‌ای ایران و گمانه‌زنی‌هایی که درباره سرنوشت مذاکرات تهران و قدرت‌های جهانی مطرح می‌شود، یکی دیگر از محورهای کنفرانس خبری حسن روحانی بود، در حالی که تنها حدود پنج هفته به مهلت تعیین‌شده برای دستیابی به توافق هسته‌ای باقی مانده است.

آقای روحانی تاکید می‌کند که این پنج هفته «بهترین فرصت غرب» برای حل نهایی مسئله هسته‌ای ایران است، چرا که تهران «مصمم به تعامل سازنده با جهان» است.

وی اظهار داشت: «ما نمی‌خواهیم در پرونده هسته‌ای متوقف شویم. در مورد مسائل منطقه بین‌الملل اقتصاد و سرمایه‌گذاری در ایران با دنیا مذاکره خواهیم کرد. ایران نقطه بکری برای سرمایه‌گذاری است. بزرگ‌ترین منابع گاز دنیا برای ایران است.»

رئیس جمهور ایران سپس به غرب هشدار داد که اگر توافقی انجام نشود، تهران «مشکل چندانی نخواهد داشت»، اما «بهترین راه‌ حل» دستیابی به توافق است، امری که «به نفع همگان خواهد بود».

به گفته او، نظام تحریم علیه ایران «شکسته شده است» و به همین دلیل اگر مذاکرات تا پایان مهلت مقرر در اواخر تیرماه به نتیجه نرسد و «آمریکا و جهان غرب جمع شوند، محال است شرایط قبل تکرار شود».

تحریم‌های بین‌المللی شدید علیه ایران تاثیرات منفی گسترده‌ای بر اقتصاد ایران گذاشته است که مقامات جمهوری اسلامی بر آن اذعان دارند. یکی از شروط اصلی ایران در مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی نیز رفع کامل این تحریم‌هاست، چنان چه توافق‌نامه موقت شش ماهه ژنو که آذرماه گذشته حاصل آمد، این تحریم‌ها را تا حدی تخفیف داده است.

با این حال اختلافات ایران و گروه ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای موارد گسترده‌ای را شامل می‌شود، از جمله تعداد سانتریفیوژها.

به گفته وزیر خارجه فرانسه، گروه ۱+۵ اعتقاد دارد که برای مصارف صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای چند صد سانتریفیوژ کفایت می‌کند، اما ایران می‌گوید که به چند صد هزار سانریفیوژ نیاز دارد.

با این حال حسن روحانی می‌گوید، راهی که جمهوری اسلامی پیش گرفته دستیابی به توافق نهایی با قدرت‌های جهانی است و اگر مذاکرات به نتیجه نرسد «بازی باخت – باخت» برای همه خواهد بود.

«توافق با ۱+۵ آغاز کار ایران با دنیاست»

به گفته رئیس جمهور ایران، «اگر طرف مقابل اراده لازم و حسن نیت داشته باشد توافق شدنی است و می‌توانیم طی چند هفته آینده به نتیجه برسیم، اما اگر به نتیجه نرسیدیم، فاجعه بزرگی اتفاق نمی‌افتد و به مذاکره ادامه خواهیم داد.»

وی سپس گفت: «شرایط منطقه و جهان برای خود آنها [قدرت‌های جهانی] نیز روشن است، ایران یک کشور مهم تاثیرگذار در منطقه است و آنها نیز این واقعیت را لمس کرده‌اند. از سویی توافق با ۵+۱ هم به معنای پایان کار با دنیا نیست، بلکه به معنای آغاز است، قدمی است که پشت آن می‌توانیم قدم‌های فراوانی برداریم و این قدم‌ها به معنای بازی برد – برد است.»

ایران در این هفته بار دیگر به مذاکره با قدرت‌های جهانی می‌نشیند و حسن روحانی نیز احتمال می‌دهد که در این دور از مذاکرات نگارش پیش‌نویس توافق‌نامه آغاز شود، توافقی که او از آن به عنوان «یکی از بزرگ‌ترین توافقات سیاسی در جهان» نام می‌برد اگر که عملی شود.

به گفته او، توافق احتمالی ایران با قدرت‌های جهانی «دشمنانی جدی» دارد، چنان چه «بسیاری از کشورهای منطقه با این توافق مخالفند که البته اشتباه می‌کنند و صهیونیست‌ها که فریاد می‌زنند».

آقای روحانی در نهایت با اشاره به تردیدهای غرب درباره اهداف برنامه هسته‌ای ایران ‌گفت: «آنها دل‌شان دچار مشکل شده و می‌گویند نگرانیم که شما بمب بسازید و می‌خواهیم دل‌مان قرص شود. اگر آنها واقعا دل‌شان مشکل دارد، ما می‌توانیم این مشکل دل را حل کنیم، اما اگر قصد دیگری باشد نمی‌توانیم کاری کنیم.»
XS
SM
MD
LG