لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۴

هشدار آملی لاریجانی به انتقادات: صبر قوه قضاییه حدی دارد


صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه ایران
صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه ایران

به دنبال اشارات اکبر هاشمی رفسنجانی به رواج «سرکوب و ظلم» در ایران، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی هشدار داد که صبر این نهاد قضایی حدی دارد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، صادق آملی لاریجانی روز چهارشنبه ۲۶ فروردین بدون نام بردن از کسی گفت، «توقع نمی‌‌رود کسانی که خود در مسیر انقلاب بوده‌اند و برای انقلاب از جان و مال خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند سخنانی مطرح کنند که دستمایه ضد انقلاب شود».

به گفته آقای لاریجانی، «هرگاه دستگاه قضایی در مقابل مفاسد اقتصادی و فتنه‌گری‌ها در مسیر قانون و عدالت ایستادگی کرده حجم فشار‌ها و هجمه‌ها به آن بیشتر شده است» و او اگرچه «صلاح نمی‌بیند» بگوید که «چه چیزهایی در پشت صحنه این فشارهاست، اما صبر قوه قضاییه هم حدی دارد».

پیش از این سخنگوی قوه قضاییه به سخنان اخیر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، واکنش نشان داده و گفته بود «ادعاهای او چنان‌چه بدون استناد باشد می‌تواند در زمره تهمت و تشویش اذهان عمومی قرار بگیرد».

هاشمی رفسنجانی روز ۲۳ فروردین در مراسم بزرگداشت خدیجه ثقفی، همسر آیت‌الله خمینی، با انتقاد از برخی جریاناتی که آنها را «خشک مقدس‌ها و دلواپسان» خوانده است گفت که «همین گروه به وجود چند زن بی‌حجاب در خیابان می‌پردازند، اما نمی‌گویند ظلم‌ها چه می‌شود، زندان‌های بی‌جا چه می‌شود، سرکوب‌ها چه می‌شود، و حق مردم خوردن‌ها چه می‌شود».

این اظهارات اما واکنش برخی چهره‌های اصول‌گرا و محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران را به دنبال داشت.

آقای جعفری گفت: «وقتی نوبت به محاکمه دانه درشت‌ها می‌رسد معلوم است که صدای وا اسلاما، دادخواهی و تظلم از کسانی که در معرض محاکمه هستند و وابستگان آن‌ها بلند می‌شود. این‌ها می‌خواهند جای ظلم و عدل را عوض کنند».

اکنون نیز رییس قوه قضاییه ایران می‌گوید که انتقادات از قوه قضاییه با این هدف انجام می‌شود تا جلوی رسیدگی این نهاد قضایی به پرونده‌ها گرفته شود.

صادق آملی لاریجانی اظهار داشت: «اگر این حرف‌ها و هجمه‌ها ادامه یابد چه بسا به مردم شریف ایران خواهیم گفت هجمه‌ها از کجا آب می‌خورد و چه نسبت‌های صد درصد کذب و به چه دلیلی علیه قوه قضاییه گفته می‌شود و از چه رانت‌های سیاسی استفاده می‌کنند تا جلوی رسیدگی‌های قوه قضاییه را بگیرند».

این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که دادگاه مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، او را به زندان و جریمه محکوم کرده است.

خبرگزاری فارس حکم دادگاه را ۱۵ سال زندان عنوان کرده، اما مهدی هاشمی به محکومیت خود اعتراض کرده و درخواست تجدیدنظر داده است.

واکنش هاشمی به حملات اصولگرایان

در همین حال، آقای رفسنجانی به حملات اصولگرایان واکنش نشان داده و گفته است که «جریان‌های افراطی در این شرایط احساس نگرانی بیشتری می‌کنند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز چهارشنبه در پاسخ به «نگرانی یکی از سرداران در خصوص موج جدید هجمه رسانه‌ای علیه وی»، اظهار داشت: «نگران این هجمه نیستم و همه این حرف‌ها را سابق نیز گفته بودم، اما جریان‌های افراطی در این شرایط احساس نگرانی بیشتری می‌کنند».

وی به ایجاد مانع بر سر راه سخنرانی سید حسن خمینی در آرامگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی که چند سال قبل اتفاق افتاد اشاره کرد و گفت: «همین گروه، پیاده نظام دلواپسان امروزند».

XS
SM
MD
LG