لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۳

واکنش ظریف به اظهارات اوباما: ایران با صداقت وارد مذاکرات شده است


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در واکنش به اظهارات اخیر باراک اوباما درباره مذاکرات هسته‌ای گفت که «جمهوری اسلامی با صداقت وارد این مذاکرات شده و تسلیم زیاده‌خواهی‌ها و مواضع غیرمنطقی طرف مقابل نخواهد شد».

روز سه‌شنبه، ۱۲ اسفند، دومین روز از مذاکرات وزرای خارجه ایران و آمریکا در مونترو سوئیس آغاز شده است، اما لحظاتی قبل از آن آقای ظریف که در جمع خبرنگاران حاضر شده بود به پرسش خبرنگاران درباره مصاحبه روز گذشته باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده با خبرگزاری رویترز پاسخ داده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، محمدجواد ظریف گفته که اظهارات آقای اوباما گویای آن است که «آمریکا به این نتیجه رسیده که سیاست تهدید و تحریم، سیاستی شکست خورده است» و نتوانسته مانع عزم ایران «در دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای» بشود.

باراک اوباما در مصاحبه با خبرگزاری رویترز با اشاره به احتمال توافق هسته‌ای ۱۰ ساله با ایران گفته بود که چنین توافقی «بسیار مؤثر‌تر» از تحریم‌ها یا حمله نظامی آمریکا و اسرائیل «برای مهار برنامه هسته‌ای ایران» است.

وی همچنین تاکید داشته که آمریکا می‌خواهد نسبت به این امر اطمینان یابد که هر وقت جمهوری اسلامی کوشید تا به بمب اتمی دست پیدا کند، این امر دست‌کم یک سال طول بکشد.

اما محمدجواد ظریف کلیت این سخنان را « غیرقابل قبول و تهدیدآمیز» می‌داند و می‌گوید که «روشن است مواضع آقای اوباما برای جلب افکار عمومی آمریکا و مقابله با تبلیغات نخست وزیر رژیم صهیونیستی و سایر مخالفین تندرو مذاکرات» بیان شده است.

وزیر خارجه ایران روز گذشته نیز گفته بود که ایالات متحده و کشورهای غربی باید بدانند «جمع تحریم و توافق سازگار نیست» و اگر آنها اراده سیاسی کافی برای حل و فصل مناقشه داشته باشند و با لغو تحریم‌ها موافقت کنند می‌توان همین هفته درباره توافق هسته‌ای به جمع‌بندی رسید.

ایران و آمریکا از روز دوشنبه دور جدیدی از مذاکرات دوجانبه خود را در مونترو سوئیس آغاز کردند که علاوه بر وزرای خارجه دو کشور، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا نیز حضور دارند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفته بود که اگرچه پیشرفت‌هایی در مذاکرات حاصل آمده، اما هنوز «راهی طولانی» برای دسترسی به توافق در پیش است.

XS
SM
MD
LG