لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۳

پایان مذاکرات ایران و آمریکا؛ عراقچی: اختلافات همچنان پابرجاست


مذاکرات ایران و آمریکا از روز یکشنبه وارد سطحی عالی‌تر شد
مذاکرات ایران و آمریکا از روز یکشنبه وارد سطحی عالی‌تر شد

مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا با حضور محمدجواد ظریف و جان کری، وزرای خارجه دو کشور روز دوشنبه، چهارم اسفند در شهر ژنو سوئیس پس از سه ساعت گفت‌وگو درباره پرونده هسته‌ای پایان یافت.

عباس عراقچی، از مذاکره‌کننده‌های اصلی هسته‌ای ایران در همین روز در اظهاراتی که از تلویزیون دولتی ایران پخش شد، اعلام کرد مذاکرات ژنو هنوز بر سر «مسائل کلیدی» به نتیجه نرسیده است.

وی در پایان نشست سه‌ساعته یادشده گفت: «شکاف همچنان وجود دارد، اختلافات وجود دارند، همه طرف‌ها با جدیت و قاطعیت مذاکره می‌کنند اما هنوز راه‌حل‌هایی برای مسائل اصلی پیدا نکرده‌ایم».

عباس عراقچی افزود: «در بسیاری از زمینه‌ها، مذاکرات وارد جزئیات شده است، در برخی موارد، راه‌حل‌هایی نیز پیدا شده و زمان برای گفت‌وگوهای سیاسی فرا رسیده است. به این علت تماس‌ها در بالاترین سطح بین دو طرف لازم است».

هانا کاویانی، خبرنگار رادیو فردا از محل مذاکرات گزارش می‌دهد که آقای ظریف و آقای کری را در این دور مذاکرات علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا همراهی کردند.

همچنین عباس عراقچی، مجید تخت‌روانچی و حسین فریدون از جانب ایران، وندی شرمن از جانب آمریکا و هلگا اشمید به عنوان نماینده گروه ۱+۵ هم به مذاکرات پیوسته‌اند.

جان کری قرار است پس از انجام این مذاکرات ژنو را ترک کند تا روز سه‌شنبه در نشستی در کنگره آمریکا حضور یابد.

دور جدید مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا از روز جمعه آغاز شد که نخست در سطح معاونان وزیران خارجه دو کشور بود اما این مذاکرات از روز یکشنبه با حضور محمدجواد ظریف، جان کری، علی‌اکبر صالحی و ارنست مونیز وارد سطحی عالی‌تر شد.

این اولین بار در طول مذاکرات اتمی ایران و آمریکا است که به جز وزرای خارجه دو کشور دیگر وزیران و مسئولان بلندپایه آنها نیز حضور دارند.

خبرنگار ما همچنین از انجام نشستی میان مدیران سیاسی ۱+۵ و ایران در شامگاه یکشنبه گزارش می‌دهد که در دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا برگزار شده است.

در این حال خبرگزاری چینی شینهوا نیز به نقل از یک دیپلمات چینی خبر داده که روزهای جمعه و شنبه پیش روی، دیدار دیگری میان مدیران سیاسی گروه ۱+۵ و ایران انجام خواهد شد، اما مکان انجام این دیدار هنوز مشخص نشده است.

از سویی خبرگزاری‌های ایران نیز از برنامه ایران و روسیه برای انجام مذاکرات دوجانبه با یکدیگر گزارش داده‌اند که در حال حاضر زمان آن مشخص نیست، اگرچه سرگئی ریابکوف، معاون خارجه روسیه در ژنو به‌سرمی‌برد و یکشنبه هم در دیدار مدیران سیاسی گروه ۱+۵ و ایران حضور یافته بود.

پیش از این عباس عراقچی درباره این دور از مذاکرات گفته بود که «هیات ایرانی مذاکرات ژنو را مفید می‌داند اما هنوز نمی‌توان از هیچ پیشرفتی سخن گفت».

اگرچه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفته است که «ترکیب هیأت مذاکره‌کننده ایران در این دوره از مذاکرات نشان از اراده قاطع ملت ایران برای تعامل سازنده با جهان دارد.»

آقای روحانی همچنین در اظهارات روز دوشنبه خود نیز به مسئله هسته‌ای ایران پرداخته و تاکید کرده که ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم هیچ چیزی را پنهان نساخته است.

وی در این باره گفت: «زمانی به سراغ اروپایی‌ها برای غنی‌سازی رفتیم؛ اینکه می‌گویند ایران در غنی‌سازی مخفی کاری کرده است دروغی بزرگ است، اگر می‌خواستیم مخفی کاری کنیم چرا به سراغ اروپا برویم و با یک کشور غربی مطرح کنیم... ما که با دنیا صحبت کردیم هر کدام بهانه‌ای آوردند سرانجام خودمان وارد شدیم.»

ایران در سال‌های اخیر بارها به انجام غنی‌سازی اورانیوم در اماکن مخفی از جمله حوالی قزوین متهم شده، اما آن را همواره رد کرده است.

XS
SM
MD
LG