لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۳

ایران گفت‌وگوهای کارشناسی با ۱+۵ را «مفید» خواند


حمید بعیدی‌نژاد، رییس هیات مذاکره‌کننده کارشناسی هسته‌ای ایران
حمید بعیدی‌نژاد، رییس هیات مذاکره‌کننده کارشناسی هسته‌ای ایران

حمید بعیدی‌نژاد، رییس هیات مذاکره‌کننده کارشناسی هسته‌ای ایران با اعلام پایان دو روز گفت‌وگوهای کارشناسی میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵ این گفت‌وگوها را «جدی، فشرده، صریح و مفید» خواند.

مدیر کل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه ایران روز پنجشنبه، اول آبان در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دولتی ایرنا تصریح کرد: «هیات‌ها معتقد بودند که دیدگاه‌های بحث شده، برای یافتن راه‌حل‌های نهایی برخی از موضوعات مورد مذاکره موثر و مفید بود.»

وی اضافه کرد: «گزارش گفت‌وگوهای کارشناسی به مسوولان عالی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۱+۵ ارائه خواهد شد.»

مذاکرات کارشناسی ایران و کشورهای گروه ۱+۵ برای بحث درباره موضوعات اختلافی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه به ریاست حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران و استفان کلمنت، دستیار ارشد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شهر وین برگزار شد.

ایرنا می‌نویسد که طرفین طی این دو روز بر سر موضوعات اختلافی مانند میزان غنی‌سازی اورانیوم، نحوه لغو تحریم‌ها و مدت زمان توافق نهایی بحث و گفت‌وگو کردند.

رهبر جمهوری اسلامی ایران روز ۱۶ تیر «ظرفیت غنی‌سازی»، «تحقیق و توسعه» و «تأسیسات فردو» را سه مسئله مهم در چانه‌زنی هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ عنوان کرده بود.

آخرین هشتمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ نیز بعدازظهر پنج‌شنبه ۲۴ مهر در شهر وین پایان یافت که پس از آن مقامات تهران و واشینگتن اعلام کردند که این مذاکرات دشوار، ولی همراه با پیشرفت بوده‌است.

فردای آن روز خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دو دیپلمات آمریکایی نوشت که تهران در حال بررسی طرحی پیشنهادی از سوی واشینگتن است که «به ایران اجازه می‌دهد بخش بزرگ‌تری از زیرساخت‌های هسته‌ای خود را حفظ کند و در عین حال توانایی تهران را برای ساخت سلاح اتمی کاهش دهد».

خبرگزاری رویترز نیز روز سه‌شنبه، ۲۹ مهر گزارش داده بود که هیئت ایرانی در مذاکرات هسته‌ای، پیشنهادی در مورد نحوه رفع تحریم‌ها ارائه کرده، اما طرف غربی گفته‌ است که این پیشنهاد «مورد جدیدی نیست».

مقام‌های ایرانی به این خبرگزاری گفته‌اند که رهبری ایران راضی است که اتحادیه اروپا تحریم‌های بخش انرژی و بانکداری را که در سال ۲۰۱۲ وضع کرده به‌طور تدریجی لغو کند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه ۲۹ مهر این گزارش خبرگزاری رویترز را رد کرد و آن را «گمانه‌زنی» خواند.

فرصت یکساله ایران و گروه ۵+۱ برای دستیابی به توافق نهایی، در روز سوم آذر ماه به پایان می‌رسد.

XS
SM
MD
LG