لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۷

سفر جان کری به پاریس به‌ دلیل مذاکرات هسته‌ای وین عقب افتاد


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه ۳۰ آبان سفرش را به پاریس به تعویق انداخت تا همچنان در مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ در وین حضور داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که آقای کری «عزیمت خود از وین و اتریش را به منظور ادامه رایزنی‌ها» با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، به تعویق انداخته است و او جمعه شب در وین خواهد ماند.

جان کری جمعه شب با همتای ایرانی‌اش و کاترین اشتون، نماینده اتحادیه اروپا، دیدار کرد در حالی که صبح امروز نیز خبرهایی مبنی بر تصمیم آقای ظریف برای بازگشت به تهران و مشاوره با مقامات جمهوری اسلامی منتشر شده بود که این اخبار در نهایت تکذیب شد.

آقای کری روز جمعه نیز در مکالمه‌ تلفنی با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، تاکید کرده بود که دستیابی به توافق جامع هسته‌ای تا ضرب‌الاجل تعیین‌شده، روز سوم آذر، تلاش‌های بیشتری را طلب می‌کند.

در همین حال خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، از محمدجواد ظریف نقل کرده که گروه ۱+۵ هیچ طرح جدید قابل توجهی در جریان این مذاکرات ارائه نکرده است.

آقای ظریف اظهار داشت: «بحث‌های زیادی در مذاکرات وین انجام شده ولی ایده‌های جدید و پیشنهاد قابل توجهی نبوده است که به تهران ببرم».

ساعاتی قبل از این اظهارات، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته بود «این ایران بوده که طرح‌ها و ابتکارات جدیدی را ارائه کرده است، نه گروه ۱+۵ و این طرح‌ها مربوط به مذاکرات مسقط است»، مذاکراتی که کمتر از دو هفته قبل در عمان برگزار شد و در آن وزرای خارجه ایران و آمریکا دیدار کردند.

مقامات ایران تاکید دارند که اگر غرب «زیاده‌خواهی را کنار بگذارد»، دستیابی به توافق جامع هسته‌ای امکان‌پذیر است. اما اتحادیه اروپا و آمریکا اعلام کرده‌اند که مسئولیت ماجرا بر عهده تهران است و ایران باید تصمیم‌گیری کند.

XS
SM
MD
LG