لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۲

خامنه‌ای: میزان رواداری که در ایران هست در دنیای مسیحیت نیست


علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، می‌گوید آن میزان رواداری که در ایران نسبت به اقلیت‌های دینی غیرمسلمان وجود دارد در دنیای مسیحیت دیده نمی‌شود. وی همچنین از فیلم «تک‌تیرانداز آمریکایی»، ساخته کلینت ایست‌وود انتقاد کرده است.

به گزارش روز سه‌شنبه ۲۸ بهمن روزنامه ایران، آقای خامنه‌ای در جمع نمایندگان اقلیت‌های مذهبی مجلس شورای اسلامی به انتقاد از آن‌چه تبلیغات کشورهای غربی علیه مسلمان‌ها نامید، پرداخته است.

وی اظهار داشت: «شما امروز می‌بینید در اروپا و آمریکا علیه مسلمان‌ها چه تبلیغاتی انجام می‌گیرد. بحث این نیست که چرا مسلمان‌ها آزادی لازم را در بسیاری از این کشور‌ها ندارند؛ بحث بر سر این است که چرا امنیت جانی ندارند.»

قتل سه جوان مسلمان در ایالت کارولینای شمالی آمریکا از جمله رخدادهای اخیری است که واکنش‌های بین‌المللی را به دنبال داشته است و برخی رهبران جهان از جمله رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد آن را محکوم کرده‌اند.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز این رخداد را «قتلی هولناک و بی‌رحمانه» دانسته و تاکید کرده که در آمریکا هیچ کسی نباید به خاطر دین خود هدف خشونت قرار بگیرد.

اما آقای خامنه‌ای می‌گوید که اعتقاد ندارد حکومت‌های غربی کسانی را که علیه مسلمانان دست به خشونت می‌زنند، به‌طور جدی تعقیب کنند.

وی که روز شنبه، ۲۵ بهمن سخن می‌گفت اظهار داشت: «جوان‌های نئونازی در آلمان حمله می‌کنند به یک مشت مسلمان، به مسجد مسلمان‌ها؛ می‌زنند، می‌کشند، تعقیب درست و حسابی‌ هم نمی‌شوند؛ ما هم نشنفته‌ایم. یا آن دختر خانم جوان عرب را که مثلاً فرض کنید که مقنعه داشته یا پوشیه داشته، به‌خاطر حجابش می‌زنند می‌کشند و هیچ‌کس اصلاً دنبال هم نمی‌کند؛ حالا گفتند یک مجازاتی [کردند]؛ آدم فکر نمی‌کند که خیلی جدّی این‌ها تعقیب می‌شود؛ واقعاً تعقیب هم نمی‌کنند. در جاهای دیگر هم همین‌جور؛ در آمریکا و جاهای دیگر و کشورهای دیگر هم متأسفانه همین‌جور است. این‌ها مدّعی حقوق بشر هم هستند.»

اشاره آقای خامنه‌ای به ماجرای قتل مروه شربینی، مهاجر مصری در آلمان است که از الکساندر وینس به خاطر اهانت او به پوشش اسلامی و حجاب شکایت کرده بود، اما متهم در دادگاه به خانم شربینی حمله کرد و او را با ضربات چاقو به قتل رساند.

دادگاه آلمان قاتل مروه شربینی را به حبس ابد محکوم کرده است که اشد مجازات در این کشور محسوب می‌شود.

آیت‌الله خامنه‌ای اما می‌گوید که باید این رخدادها را «با آن‌چه در ایران می‌گذرد مقایسه کرد» تا «دنیای مسیحیت بداند که در کشور اسلامی این‌قدر رواداری نسبت به غیر مسلمان‌ها هست؛ این رواداری‌ای که آنجا‌ها وجود ندارد».

وی افزود: «این رفتارهای جمهوری اسلامی را هم در خارج منعکس کنید.»

رهبر جمهوری اسلامی گفت: «در دوران اسلامی و جمهوری اسلامی، تعرّض به غیر مسلمان از سوی مسلمان‌ها هیچ سابقه‌ای ندارد.‌‌ همان جوان حزب‌اللّهی تند و داغ هم هرگز به خودش اجازه نمی‌دهد که به یک غیرمسلمان تهاجم و حمله بکند.»

اظهارات آقای خامنه‌ای در حالی بیان می‌شود که گزارش‌های مختلف نهادهای بین‌اللملی حکایت از نقض آزادی مذهب در ایران دارد از جمله احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، موارد متعددی از بازداشت اقلیت‌های مذهبی مانند بهایی‌ها، دروایش گنابادی و مسیحیان پروتستان را نام برده است.

از انقلاب تاکنون چند رهبر کليسا در ايران کشته شده‌اند و صدها مسيحی نيز تحت بازجويی بوده و زندانی شده‌اند. چاپ کتاب مقدس به زبان فارسی ممنوع شده و برخی از کليساها تعطيل و از مراسم کليسايی جلوگيری به عمل آمده است.ده‌ها نفر از دراويش گنابادی نیز در حال حاضر در ايران زندانی‌اند.

تابستان گذشته، دادگاه انقلاب شیراز ۱۵ شهروند بهایی را به اتهام «جرائم امنیتی» محکوم به زندان‌های تعلیقی و تعزیری کرد که کمترین این احکام یک سال و نیم حبس تعلیقی و بیشترین آنها سه سال و نیم حبس تعزیری است.

گزارش سال گذشته کمیسیون آزادی مذاهب که در آمریکا مستقر است، ایران را به همراه ۱۴ کشور دیگر جهان در شمار بزرگ‌ترین ناقضان آزادی مذهب معرفی کرده است.

انتقاد از فیلم «تک‌تیرانداز آمریکایی»

اما بخش دیگر سخنان روز شنبه آیت‌الله خامنه‌ای به فیلم «تک‌تیرانداز آمریکایی» جدیترین ساخته کلینت ایست‌وود اشاره داشت که با انتقاد از این فیلم همراه بود.

وی در این باره گفت: «همین فیلم "تک‌تیرانداز" که حالا سروصدایش بلند شده و هالیوود آن را درست کرده، تشویق می‌کند یک جوان را که تا آنجایی که می‌تواند و از دستش برمی‌آید، مسلمان را اذیت بکند، اصلاً تشویق می‌کند این معنا را؛ آن‌طور که نقل کردند، ما که این فیلم را ندیدیم. این روش مورد پسند اسلام نیست؛ اسلام معتقد است به انصاف.»

فیلم تک‌تیرانداز آمریکایی بر اساس خاطرات یکی از کماندوهای نیروی دریایی آمریکا در عراق ساخته شده که در جریان جنگ این کشور ده‌ها نفر را هدف شلیک‌های خود قرار داده است.

این فیلم در جوایز این دوره آکادمی فیلم اسکار در شش بخش نامزد دریافت جایزه شده است.

XS
SM
MD
LG