لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۸

باراک اوباما: ایران همچنان برای منطقه مسئله‌ساز خواهد بود


باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده، می‌گوید که ایران پس از توافق هسته‌ای نیز برای منطقه مسئله‌ساز خواهد بود، اما مذاکرات اتمی مانع وقوع یک مشکل فاجعه‌آمیز، یعنی دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای شد.

اظهارات آقای اوباما روز سه‌شنبه ۳۰ تیر در برنامه تلویزیونی جان استوارت، کمدین معروف آمریکایی، بیان شد. وی در جایی از این برنامه نیز گفت که منتقدان توافق هسته‌ای با ایران فکر می‌کنند که او باید دیک چنی (معاون رییس جمهوری سابق آمریکا) را به مذاکرات می‌فرستاد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و روزنامه نیویورک‌تایمز، باراک اوباما مذاکرات هسته‌ای با ایران را به عنوان مثالی عینی از اعتقاد خود به دیپلماسی به جای جنگ دانست.

به گفته او، ایران حکومتی ضدآمریکایی و ضداسرائیلی دارد، اما شما با دوستان خود صلح نمی‌کنید.

آقای اوباما سپس تاکید کرد که ایالات متحده با این توافق هیچ ضرری نمی‌کند و این رییس جمهور آینده آمریکا است که به خاطر چنین توافقی گزینه‌های بیشتری در رابطه با ایران در اختیار خواهد داشت.

رییس جمهوری آمریکا پیش از این مصاحبه تلویزیونی نیز در جمع کهنه‌سربازان ارتش ایالات متحده، برخی مخالفان توافق هسته‌ای با ایران را با طرفداران جنگ عراق یکی دانست و گفت آنها همان‌هایی هستند که می‌گفتند جنگ عراق فقط چند ماه طول می‌کشد.

باراک اوباما در مصاحبه خود با جان استوارت بار دیگر به منتقدان توافق هسته‌ای وین حمله کرد و اظهار داشت: آنها تصور می‌کنند او باید دیک چنی را برای مذاکره با ایران می‌فرستاد و این که اگر چنی در مذاکرات بود «همه چیز خوب می‌شد».

دیک چنی معاون جورج دبلیو بوش، رییس جمهوری سابق آمریکا، و از طرفداران اصلی طرح جنگ با عراق است که از سیاست‌ خارجی باراک اوباما، به‌ویژه در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای به شدت انتقاد کرده است.

وی سه‌شنبه هفته گذشته در مصاحبه‌ با شبکه تلویزیونی «فاکس‌نیوز» با حمله به توافق هسته‌ای با ایران گفت که این توافق نه تنها ایران را قادر به دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌کند، بلکه انگیزه‌ای به دشمنان ایران در منطقه می‌دهد که آنها هم برنامه هسته‌ای خود را توسعه ببخشند و یک مسابقه تسلیحاتی در منطقه شکل بگیرد.

اما اظهارات آقای اوباما در برنامه تلویزیونی جان استوارت واکنش دختر دیک چنی را به دنبال داشت که تاکید کرد پدر او هرگز به این توافق راضی نمی‌شد.

لیز چنی در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز اظهار داشت: «من فکر می‌کنم واضح است که دیک چنی به توافق بهتری دست پیدا می‌کرد. صادقانه بگویم که حتی تصورش هم دشوار است که کسی نتواند به توافق بهتری نسبت به این دست پیدا کند».

به گفته خانم چنی، پدر او هیچ وقت به لغو تحریم‌های سپاه پاسداران و آزاد کردن «۱۵۰ میلیارد دلار» دارایی بلوکه شده ایران تن نمی‌داد چرا که این «خیال‌بافی» است اگر کسی فکر کند ایران این پول آزادشده را به مصرف داخلی می‌رساند و نه «حمایت از تروریسم».

این اظهارات در حالی است که دولت باراک اوباما تاکید کرده توافق هسته‌ای با ایران مانع جنگی دیگر در خاورمیانه شده است و این که ایران با این توافق نخواهد توانست به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

XS
SM
MD
LG