لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۱

فلسطین درخواست عضویت در دیوان بین‌المللی کیفری را ثبت کرد


ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد
ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد

نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد درخواست فلسطینی‌ها برای عضویت در دیوان بین‌المللی کیفری و مدارک مربوط به آن را روز جمعه، ۱۲ دی ماه به‌طور رسمی تحویل این سازمان داد.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پیشاپیش از دیوان کیفری بین‌المللی خواسته است که به تقاضای فلسطینی‌ها پاسخ منفی بدهد.

آقای نتانیاهو درخواست فلسطینی‌ها برای عضویت در دیوان بین‌المللی کیفری را «مزورانه» خوانده و تاکید کرده که «فلسطین یک کشور نیست بلکه موجودیتی وابسته به یک سازمان تروریستی است».

از سویی ایالات متحده نیز با انتقاد از این تصمیم فلسطین آن را به عنوان مانعی برای دستیابی به توافقنامه صلح میان فلسطین و اسرائیل خوانده است.

با این حال رسانه‌های جهانی خبر داده‌اند که ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل متحد به‌طور رسمی تقاضای عضویت فلسطین در دیوان بین‌المللی کیفری را ثبت کرده و مدارک مربوط به آن را تحویل معاون حقوقی دبیرکل سازمان ملل داده است.

فلسطین در صورت عضویت در دادگاه بین‌المللی کیفری می‌تواند علیه چهره‌های سیاسی و نظامی اسرائیل در رابطه با اقدامات به گفته آنها «مجرمانه»‌ای که در آن منطقه مرتکب شده‌اند، اعلام دعوی کند.

مقامات فلسطین هفته گذشته به دنبال عدم تصویب قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی در شورای امنیت سازمان ملل متحد که بر پایان اشغال مناطق فلسطینی تاکید می‌کرد، اعلام کردند که قصد دارند بلافاصله به عضویت دیوان کیفری بین‌المللی دربیایند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز روز چهارشنبه اسناد مربوط به آن را امضا کرد تا دو روز بعد این اسناد در سازمان ملل ثبت شود.

XS
SM
MD
LG