لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۰

«ازسرگیری فعالیت‌ها در سایت پارچین»؛ ایران رد کرد


یک مرکز تحقیقاتی در ایالات متحده اعلام کرد که تصاویر ماهواره‌ای از سایت نظامی پارچین گویای از سرگیری فعالیت‌هایی است که با آزمایش‌های احتمالی پیشین ایران بر روی چاشنی‌های انفجاری ارتباط دارد. ایران اما این گزارش را رد کرده و آن را «مضحک و واهی» خوانده است.

گزارش انستیتو علوم و امنیت بین‌المللی در روز چهارشنبه، ۱۴ مرداد عنوان می‌کند که این تصاویر ماهواره‌ای روزهای ۲۱ و ۲۸ تیر و ۴ مرداد، قبل و بعد توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی ثبت شده اما تصویر مربوط به روز ۴ مرداد فعالیت‌هایی را نشان می‌دهد که در تصاویر قبل از توافق وجود نداشته‌اند.

گفتگوی فرین عاصمی با بهروز بیات، کارشناس هسته ای
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:46 0:00
لینک مستقیم

به نوشته این نهاد تحقیقاتی، فعالیت‌های مورد اشاره احتمالا با هدف پاکسازی آن محدوده قبل از دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پارچین و نمونه‌گیری از این منطقه انجام شده است.

انستیتو علوم و امنیت بین‌المللی سپس عنوان می‌کند که در تصویر جدید چندین لکه‌ نفتی مقابل ساختمان‌های شمالی و شرقی و مرکزی سایت قابل مشاهده است در عین حال که یک کامیون و یک خودروی مربوط به ساخت و ساز شبیه بولدوزر در محوطه دیده می‌شوند.

بر اساس این گزارش، تصویر مربوط به روز ۲۱ تیر که تنها دو روز قبل از توافق هسته‌ای ثبت شده است، گویای فعالیت‌های اندکی است اما در تصویر روز ۲۸ تیر هیچ فعالیتی مشاهده نمی‌شود. در هیچ کدام تصاویر مربوط به این دو روز نیز این وسایل نقلیه وجود ندارند.

این گزارش اما واکنش نمایندگی جمهوری اسلامی در نیویورک را به دنبال داشت که آن را «سناریویی» نامید که «در گذشته بارها تکرار شده و هر بار واهی بودن آنها به اثبات رسیده است».

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، در بیانیه نمایندگی ایران از منطقه پارچین به عنوان منطقه‌ای «گسترده و وسیع» یاد شده که «مشتمل بر بخش‌های مختلف نظامی، صنعتی، اداری و مسکونی است» و از این رو «انجام عملیات ساخت و ساز در آن امری طبیعی و جاری است».

این بیانیه سپس می‌گوید که «هفته گذشته نیز به دلیل نشست جاده در مقابل سد ماملو، که در جوار پارچین بوده ولی ارتباطی با آن مجموعه ندارد، اقدامات مهندسی گسترده‌ای به منظور ترمیم جاده صورت گرفته که مستلزم تردد ماشین آلات سنگین راهسازی بوده است.»

نمایندگی ایران در نهایت گزارش انستیتو علوم و امنیت بین‌المللی را نمونه‌ای از «فضاسازی» علیه ایران و توافق هسته‌ای دانسته که «با اختصاص صدها میلیون دلار از سوی جریانات لابی عمدتا صهیونیستی» انجام می‌شود.

دسترسی سایت پارچین یکی از موارد مهم مورد اختلاف در مذاکرات ایران با قدرت‌های جهانی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است. غرب نسبت به فعالیت‌های انجام شده در سایت پارچین مظنون است و احتمال می‌دهد در این سایت آزمایش‌های چاشنی‌های انفجاری در ارتباط با تولید سلاح هسته‌ای انجام شده، اما ایران این مسئله را همواره تکذیب کرده است.

XS
SM
MD
LG